השמנה ויתר לחץ דם הן בין המחלות הנפוצות ביותר בעולם המערבי. בשנים האחרונות עולם הרפואה מגלה את הקשר ההדוק בין משקל עודף והשמנה לבין לחץ דם גבוה ואת היכולת לטפל בלחץ דם גבוה באמצעות הורדת משקל, לרבות במסגרת ניתוח בריאטרי. מה הסיכוי שהניתוח יפחית את מספר התרופות ללחץ דם ואף יבטל את הצורך ליטול אותן? למדו בכתבה הבאה.

שני שליש מהאוכלוסייה מעל גיל 60 בעולם המערבי סובלים מיתר לחץ דם (שמוגדרת לרוב כלחץ דם שגבוה מ-140/90) – ומתוכם 60% נמצאים במשקל עודף, שמוגדר כ-BMI גבוה מ-25.[1] השמנה ועליה במשקל קשורות בצורה ברורה לעליה בלחץ הדם במספר מנגנונים – חלקם פוגעים בצורה ישירה במערכת הלב וכלי הדם בעוד שאחרים מעלים את לחץ הדם בצורה עקיפה.

לפני שנבין מה תוצאות המחקרים אומרות על ההשפעה של ניתוח בריאטרי על הורדת לחץ הדם – ננסה להבין טוב יותר מדוע השמנה קשורה ליתר לחץ דם מלכתחילה.

איך השמנה גורמת ללחץ דם גבוה?

השמנה קשורה לעליה ברמות השומנים בדם (דיסליפידמיה) ולהתפתחות תהליכים טרשתיים בכלי הדם: דרך פשוטה להבין זאת היא לדמיין את השומנים העודפים 'שוקעים' בדפנות כלי הדם ויוצרים רבדים ('פלאקים'). רבדים שומניים אלה גורמים לכלי הדם לאבד מגמישותם הטבעית ולהתקשות.

התקשחות כלי הדם מפריעה לזרימת הדם שתלויה בין היתר ביכולת הגמישות שלהם וגורמת לעליה בתנגודת – תהליך שמשמעותו עליה בלחץ הדם.

בנוסף על התקשחות העורקים, גם עצם העליה במשקל מובילה לכך שתפוקת הלב צריכה לעלות כדי לספק יותר דם לכל הגוף. סביר להניח שהדרישה המוגברת לאספקת דם מהלב מובילה לעליה ישירה בלחץ הדם בהשוואה לדרישת 'לחץ הדם' של גוף רזה יותר.

מחלות שקשורות להשמנה מובילות לעליה נוספת בלחץ הדם

מחלות נלוות להשמנה יכולות להוביל בצורה עקיפה לעליה נוספת בלחץ הדם.

כך למשל, סוכרת מסוג 2 (שנגרמת עקב תנגודת של התאים לאינסולין) קשורה קשר הדוק לעלייה במשקל ומעלה את לחץ הדם. כיצד סוכרת מעלה את לחץ הדם? ככל הנראה עודף האינסולין שמופרש בסוכרת מסוג 2 פוגע בתגובת כלי הדם לשינויים בלחץ ומפריע לכליות להוריד את לחץ הדם.

סיבה נוספת שמעלה את לחץ הדם באנשים הסובלים מהשמנה היא דום נשימה בשינה- הפרעה שפוגעת ב- 40% מהאנשים במשקל עודף לעומת 20% בלבד באוכלוסיה הכללית.2 דום נשימה בשינה (OSA) היא הפרעת שינה שמתבטאת בנחירות, פגיעה באיכות השינה ופגיעה בלב.
שינויים בדפוסי הנשימה ובלחץ בבית החזה כפי שמתרחש בדום נשימה בשינה גורמים גם הם לעליה בלחץ הדם.

כיצד ירידה במשקל יכולה להשפיע על יתר לחץ דם?

מחקרים הראו כי ירידה במשקל – בין אם דרך שינוי אורחות חיים (דיאטה וספורט) ובין אם בעזרת ניתוח בריאטרי – מורידה את לחץ הדם ולעתים אף מחזירה אותו לערכים תקינים ללא צורך בטיפול תרופתי נוסף.

עצם הירידה במשקל עשויה להוביל לשינוי מידי בערכי לחץ הדם אולם יש חשיבות גם לשמירה על המשקל החדש לאורך זמן, במיוחד בהקשר של לחץ הדם. מחקרים הראו שירידה של 6.8 ק״ג או יותר מהמשקל העודף למשך 8 שנים מקטינה את הסיכוי להתפתחות של  לחץ דם גבוה ב-25%.

השפעות הניתוח הבריאטרי על לחץ הדם: 83% השתמשו בפחות תרופות

מחקר מ-2017 סקר 100 מטופלים עם יתר לחץ דם שמטופל ב-2 תרופות או יותר הסובלים במקביל מהשמנה (BMI בין 30-39.9). כמחצית מהמטופלים עברו ניתוח מעקף מלא (RYGB ניתוח מעקף בשתי השקות) והיתר טופלו בטיפול תרופתי לאיזון לחץ דם בלבד.

כעבור שנה מהניתוח, 83% מהמטופלים שעברו את הניתוח הורידו את כמות התרופות ללחץ הדם שהם לוקחים. זאת, בהשוואה ל-13% מקבוצת המטופלים שהמשיכו טיפול תרופתי בלבד. מעבר לכך, בכמחצית מהם נצפתה ירידה של לחץ הדם חזרה לערכים תקינים שלא הצריכה המשך טיפול רפואי – התנרמלות שלא התרחשה כלל בקבוצה שלא נותחה.

המחקר, אשר עקב אחרי המטופלים למשך שנה מהניתוח, הראה ירידה עקבית והדרגתית במשקל לאורך השנה אולם הירידה בלחץ הדם נצפתה כבר תוך חודש מהניתוח. מחקר זה מדגים בצורה בולטת כיצד ניתוח בריאטרי יכול להשפיע באופן משמעותי על ערכי לחץ הדם בקרב מטופלים הסובלים מהשמנה.

ראוי לציין כי ההנחיות הקליניות בישראל ובמרבית מדינות העולם כיום אינן ממליצות לעבור ניתוח בריאטרי עבור מטופלים הסובלים מיתר לחץ דם אם ה-BMI שלהם נמוך מ-35. עם זאת, אנשים עם BMI הגבוה מ-35 שסובלים גם ממחלה שקשורה להשמנה, כמו יתר לחץ דם, יכולים להתאים לניתוח.

האם יש עדיפות לאחד מסוגי הניתוחים הבריאטריים?

לא ברור איזה ניתוח בריאטרי הוא היעיל ביותר להפחתת ערכי לחץ דם גבוה, אולם נראה שקיימות יותר עדויות על יעילותו של ניתוח מעקף מלא (ניתוח מעקף בשתי השקות- RYGB) על-פני ניתוחים מטאבוליים אחרים.

מחקר של החברה האמריקאית למנתחים בריאטריים (ACS-BSCN) שכלל 28,616 מטופלים מ-109 בתי חולים שונים הראה שירידה בלחץ הדם כשנה לאחר הניתוח התרחשה ב-79% מהמטופלים שעברו ניתוח מעקף מלא, לעומת 68% מהמטופלים שעברו ניתוח שרוול ורק 44% מהמטופלים שעברו ניתוח טבעת להצרת הקיבה.

עם זאת, עבודות אחרות הראו שלא קיימים הבדלים משמעותיים בירידת לחץ הדם בין ניתוח מעקף מלא (בשתי השקות) לבין ניתוח שרוול כעבור חודש עד חצי שנה מהניתוח, ואילו רק כעבור שנה ניכרו הבדלים משמעותיים יותר לטובת ניתוח המעקף המלא.

השמנה ויתר לחץ דם – השפעה הדדית, טיפול הדדי?

כיום ההמלצות הקליניות לטיפול ביתר לחץ דם מעודדות ניסיון בשינוי אורחות חיים כקו הראשון להורדת לחץ הדם, אולם כתלות בערכי לחץ הדם וברמת הסיכון הלבבית שקיימת אצל המטופל חשוב להתחיל טיפול תרופתי במקביל. השילוב של שניהם יחד הוכח כיעיל להורדת לחץ הדם ולהפחתת הסיכויים לסיבוכים גופניים בהמשך הדרך.

אם התגלה אצלכם יתר לחץ דם ואתם סובלים מהשמנה עם BMI מעל 35, אתם יכולים לשקול יחד עם הרופא שלכם את היתרונות והחסרונות של ביצוע ניתוח בריאטרי לעומת או בנוסף לאפשרויות טיפוליות אחרות ולהשפעות הנוספות שיכולות להיות לניתוח בריאטרי על החיים שלכם, לרבות סיוע באיזון סוכרת ורמת השומנים בדם (דיסליפידמיה).

כתיבת תגובה