לא רק ירידה במשקל: מחקרים מגלים שהירידה במשקל בעקבות הניתוח הבריאטרי מביאה להפחתה בכאבי מפרקים ולעלייה ברמת הפעילות הגופנית שמשפרים את איכות חייהם של מי שבחרו בניתוח. עבור מי שזקוקים לפעילות גופנית כדי לשמור על חיים בריאים- מדובר ביתרון משמעותי.

אם אתה סובל מהשמנה, יתכן מאוד שגם אתה מכיר את התופעה: זה מתחיל מכאב מציק במפרקים, שהולך ומתעצם, עד שבהדרגה אתה כבר מעדיף להימנע מתנועות מסוימות, ואפילו המחשבה על פעילות גופנית גורמת לך לכאב. אתה לא לבד. יש קשר הדוק בין השמנה לבין כאבי מפרקים, והחדשות הטובות הן שירידה במשקל בעקבות ניתוח בריאטרי יכולה להביא לשיפור בכאבים.

מה גורם לכאבי מפרקים?

כאבי מפרקים הם התלונה העיקרית בדלקות מפרקים. השם דלקת מפרקים מתייחס לקבוצת מחלות שכוללות בנוסף לכאב גם נוקשות, נפיחות והגבלת תנועה במפרקים. ישנם גורמים רבים לדלקת מפרקים, והיא יכולה להופיע בכל גיל. שני הסוגים הנפוצים ביותר הם מחלת מפרקים ניוונית (אוסתאוארטריטיס), ומחלת מפרקים שגרונית (ראומטיד ארתריטיס).

במחלת מפרקים ניוונית נשחק בהדרגה הסחוס שבין עצמות המפרק, ובמחלת מפרקים שגרונית (ראומטיד ארתריטיס), שהיא מחלה אוטואימונית, מערכת החיסון תוקפת את המפרק. לא ידוע על טיפול שיכול למנוע את המחלות, והטיפול המוצע כיום הוא הוא בעיקר במשככי כאבים, תרופות הנוגדות פעילות ראומטית (בדלקת מפרקים שגרונית) ויתכן גם בניתוחים אורתופדים.

השמנה מעלה סיכוי לכאבי מפרקים

השמנה מעלה את הסיכוי לסבול מכאבי מפרקים. ככל שההשמנה משמעותית יותר, כך גם גדל הסיכוי להופעת כאבי מפרקים, ולעלייה בחומרתם של כאבים קיימים. נוצר מעגל אכזרי, שכן כאבי מפרקים גורמים לפגיעה בניידות וביכולת לבצע פעילות גופנית, מה שמוביל לעלייה נוספת במשקל שבתורה מחמירה את כאבי הפרקים.

עומס המשקל שוחק את הסחוס במפרקים הנושאים משקל ומגביר את הפגיעה במצב של מחלת מפרקים ניוונית. במצב של מחלת מפרקים שגרונית, ההשמנה מגבירה את הרמה הכללית של דלקת בגוף, מה שמגביר את פעילות מערכת החיסון נגד המפרק ואת חומרת המחלה.

החדשות הטובות הן שירידה במשקל מורידה את הסיכוי להתפתחות כאבי מפרקים, וגם יכולה להקל על כאבי מפרקים קיימים.

מחקרים: ניתוח בריאטרי יכול להפחית לכאבי מפרקים

ירידה במשקל באמצעות ניתוח בריאטרי משפיעה על כאבי המרפקים במספר היבטים:

הפחתת כאבים: במחקר שבחן 2000 אנשים שעברו ניתוח בריאטרי במשך 3 שנים לאחר הניתוח, כ-75% מהנבדקים דיווחו על שיפור משמעותי בכאבים שבמפרק הירך, ובברך ובכאב כללי בגוף במהלך השנה הראשונה לאחר הניתוח. מחקר אחר שבדק חולים שסבלו מדלקת מפרקים ניוונית הראה שבנוסף להפחתת הכאב, הניתוח שיפר את היכולות הביומכניות של המפרק, מבחינת טווח תנועה, יציבות וגמישות.

נמצאה גם ירידה במדדים המעידים על דלקת כמו CRP ו-IL6 (שמלמדים על עוצמת דלקת הפרקים שגרונית), מה שמלמד על הפחתה כללית במצב הדלקתי של הגוף. התוצאה היתה הפחתה גם בכאבים במפרקים שלא נושאים את משקל הגוף, כמו במפרקי הידיים והאצבעות.

הפחתת המשקל בניתוח סייעה גם להפחתת כאבי גב בקרב הסובלים מהשמנה. מעניין לדעת שאפשר ממש "לראות" את התוצאות, שכן בבדיקת MRI מצאו חוקרים עלייה של 2 מ"מ בעובי הדיסק הבין-חולייתי בעמוד השדרה.

עלייה בפעילות הגופנית ובניידות: ניידת ופעילות גופנית הן אבני יסוד בשמירה על גוף בריא. הירידה במשקל גרמה למנותחים להיות פעילים יותר ולהפחית את כמות הדקות ביום בהם הם היו במצב ישיבה. בנוסף, בקרב המנותחים היתה עלייה של 38% בכמות הפעילות הגופנית שניתן להגדירה כבינונית עד מאומצת. חשוב לדעת השיפור לא היה זמני, אלא נמשך גם כאשר בדקו את המנותחים בחלוף 3 שנים מהניתוח.

סיכוי גבוה יותר להצלחת ניתוח להחלפת מפרק: אם אתה זקוק לניתוח להחלפת מפרק, עודף המשקל שלך מגדיל את הסיכונים הנובעים מהניתוח כמו זיהום או קריש-דם, וגם מקטין את "זמן החיים" של המפרק שהוחלף. זוהי הסיבה שמנתחים רבים ממליצים על הורדת משקל לפני ביצוע ניתוח להחלפת מפרק, בין היתר, באמצעות ניתוח בריאטרי.

חשוב לזכור שהשפעת הניתח הבריאטרי משתנה מאדם לאדם, ושלמרות שהנתונים מראים שיפור ממוצע, בחלק מהמקרים לא נצפה שיפור, ואף נצפתה התדרדרות בתפקוד המפרק.

האם אתה מתאים לניתוח בריאטרי?

אם אתה סובל מכאבי פרקים ושוקל ניתוח בריאטרי כטיפול, חשוב שתדע שהניתוח מומלץ רק למי שמדד מסת הגוף שלו (BMI) גבוה מ-40, או שאותו מדד גבוה מ-35, ובנוסף ישנן מחלות רקע כמו מחלות קרדיוווסקולריות, לחץ-דם גבוה, סוכרת או מחלות אחרות.

  1. UpToDate, “Diagnosis and differential diagnosis of rheumatoid arthritis”.
  2. UpToDate, “Outcomes of bariatric surgery”.
  3. See "Lifestyle modification and other strategies to reduce the risk of gout flares and progression of gout", section on 'Obesity and diet
  4. Ali M, El Chaar M, Ghiassi S, et al. American Society for Metabolic and Bariatric Surgery updated position statement on sleeve gastrectomy as a bariatric procedure. Surg Obes RelatDis 2017; 13:1652; King WC, Chen JY, Belle SH, et al. Change in Pain and Physical Function Following Bariatric

    Surgery for Severe Obesity. JAMA 2016; 315:1362.

  5. Springer BD, Carter JT, McLawhorn AS, et al. Obesity and the role of bariatric surgery in the surgical management of osteoarthritis of the hip and knee: a review of the literature. Surg Obes Relat Dis 2017; 13:111.

  6. Richette P, Poitou C, Garnero P, et al. Benefits of massive weight loss on symptoms, systemic inflammation and cartilage turnover in obese patients with knee osteoarthritis. Ann Rheum Dis 2011; 70:139.

  7. Lidar Z, Behrbalk E, Regev GJ, et al. Intervertebral disc height changes after weight reduction in morbidly obese patients and its effect on quality of life and radicular and low back pain. Spine (Phila Pa 1976) 2012; 37:1947.

  8. King WC, Chen JY, Bond DS, et al. Objective assessment of changes in physical activity and sedentary behavior: Pre- through 3 years post-bariatric surgery. Obesity (Silver Spring) 2015;23:1143.

  9. Adil MT, Jain V, Rashid F, et al. Meta-analysis of the effect of bariatric surgery on physicalactivity. Surg Obes Relat Dis 2019; 15:1620.

  10. UpToDate, “Prevention of venous thromboembolic disease in adult nonorthopedic surgical patients”.

  11. UpToDate, “Outcomes of bariatric surgery”.

כתיבת תגובה