15% מהאנשים באוכלוסיה סובלים מדום נשימה בשינה (OSA) – אך כנראה שרובם לא יודעים מדוע מדובר במחלה מסכנת-חיים או אפילו לא שמעו על קיומה. בכתבה הבאה ננסה להסביר איך היא מתרחשת, מדוע היא קשורה להשמנה והאם ירידה במשקל יכולה לסייע לה.

הפרעות נשימה בשינה היא קבוצת מחלות ריאה שכוללות שתי תסמונות עיקריות – הראשונה היא דום נשימה חסימתי בשינה (obstructive sleep apnea) והשניה היא דום נשימה מרכזי בשינה (central sleep apnea). אף על פי ששתיהן נמצאות באותו סל מדובר בשתי תסמונות שונות מבחינת המאפיינים ומנגנוני ההתפתחות שלהן.

דום נשימה חסימתי בשינה (OSA) היא השכיחה מבין השתיים ומתאפיינת בהפרעות נשימה במהלך הלילה – כמו נחירות, חרחורים או ״רעב״ לאויר.  מאפיין נוסף חשוב של OSA הוא עייפות במהלך היום ללא קשר לשעות השינה ולמצבים רפואיים נלווים.

האבחנה של התסמונת היא בתיעוד של ארועים של הפסקות נשימה (אפנאות) וירידות בעומק הנשימה (היפופנאה) במהלך הלילה כפי שנמדדים במעבדת שינה ומתוארים בעזרת אינדקס אפנאה-היפופנאה (AHI). ככל שהאינדקס גבוה יותר – מדובר בדום נשימה חמור יותר.

בבסיס ההפרעה עומדת הצרות של דרכי האויר העליונות שלנו – חלל הלוע והקנה – שנגרמת בגלל רפיון השרירים בלילה שמחזיקים את הלוע פתוח בזמן שאנחנו ערים.

השמנה היא גורם הסיכון העיקרי ל-OSA

60% מכל האנשים שסובלים מדום נשימה בשינה נמצאים בעודף משקל והשמנה מעלה את הסיכון ל-OSA פי 4 בהשוואה לאוכלוסיה הכללית.

עודף המשקל גורם להצטברות של שומן בחלל הלוע ובכך מצר עוד יותר את דרכי האויר העליונות שנחסמות במהלך השינה. בנוסף, המשקל העודף מקשה על בית החזה להתרחב בזמן הנשימה ומפחית את נפחי האויר בריאות – ובכך מגביר עוד יותר את הסיכון להפסקות הנשימה במהלך השינה.

מחקרים העריכו שעליה במשקל של 10% גורמת לעליה של למעלה מ-30% ב-AHI – אותו אינדקס שמודד את חומרת ה-OSA. החדשות הטובות הן שהשינויים עובדים לשני הכיוונים: גם ירידה קלה במשקל יכולה לשפר את דום הנשימה החסימתי בשינה.

מדוע בכלל חשוב לטפל בדום נשימה בשינה?

דום נשימה לא רק מפריעה לבן או בת הזוג שלכם כשאתם נוחרים: מדובר במחלה קלינית שחשוב לאבחן בזמן ולטפל בה בהקדם.

OSA שאינה מטופלת מובילה לתחלואה לבבית ומוחית לרבות התקפי לב ושבצים ומעלה סיכון למחלות מטבוליות כמו סוכרת והשמנה ומהווה גורם סיכון למוות בטרם עת. אירועי הפסקת הנשימה גורמים לעליה של לחץ הדם לא רק בשינה אלא גם במהלך היום בעקבות פגיעה מתמשכת בדפנות כלי הדם.

הפסקות הנשימה גורמות להעדר מתמשך של אספקת חמצן טובה לרקמות הגוף – תהליך שגורם להצטברות תוצרי דלקת ואוקסידנטים (חומרים מחמצנים) ומוביל לנזק נוסף. תהליך זה גורם גם להחמרה בתנגודת הגוף לאינסולין ובכך תורם למנגנון ההתפתחות של סוכרת סוג 2.

ירידה במשקל מומלצת לחולי OSA בעודף משקל

בין אם בדיאטה מתאימה ושילוב פעילות גופנית ובין אם באמצעים רפואיים כמו טיפול תרופתי או ניתוח בריאטרי – ירידה במשקל נמצאה כגורם שמשפר את ה-OSA לא רק לפי אינדקס הפסקות הנשימה (AHI) אלא גם בתסמינים הנלווים שלה כמו ישנוניות ועייפות במהלך היום.

ב-2013 התפרסמה סקירה מקיפה של 69 מחקרים שונים שהתבצעו ובקשו לראות כיצד ניתוח בריאטרי משפיע על OSA. הסקירה כללה 13,900 מטופלים והראתה שככלל לניתוחים הבריאטריים יש השפעה חיובית על דום נשימה בשינה: לפחות 75% מהמטופלים שנסקרו חוו שיפור בהפסקות הנשימה.

השיפור המשמעותי ביותר נמצא עבור מטופלים שעברו ניתוח מעקף תריסריון – ניתוח שאינו מתבצע היום אך דומה לניתוח המעקף המלא (ניתוח מעקף בשתי השקות) שמתבצע כיום. בניתוח שרוול היה שיפור משמעותי של 86% במחלה. ניתוח טבעת היה הכי פחות יעיל בשיפור ה-OSA.

שיפור אינו החלמה – מתי כדאי לשקול ניתוח בריאטרי?

כיום מתווים ניתוח בריאטרי עבור מטופלים עם אינדקס מסת גוף BMI מעל 35 שסובלים גם מהפרעה רפואית שקשורה להשמנה – אחת מהן היא OSA.

כיום סקירות מעודכנות מראות שלמרות השיפור שנצפה בדום הנשימה החסימתי בשינה לאחר הניתוח הבריאטרי, ישנה חזרה של המחלה במרבית המטופלים.

הסתירה הזו מתרחשת בין היתר כיוון שהאבחנה של דום נשימה בשינה אינה תמיד מתבססת על-סמך בדיקה מדויקת במעבדת שינה שמתועדת כראוי – דבר שעשוי להטות את תוצאות המחקרים לטווח הארוך.

על כן, כיום ממליצים שלא להפסיק באופן אוטומטי את הטיפול רפואי עבור OSA גם אם ביצעת את הניתוח הבריאטרי. כך, אם אתה משתמש במסכת אויר בלחץ חיובי מתמשך (CPAP) בלילה יש להמשיך לרוב בשימוש עם מסכת ה-CPAP גם לאחר הניתוח, לפחות עד שהוכח כי אינדקס ה-AHI שלך ירד באופן משמעותי בבדיקה חוזרת של מעבדת שינה לאחר הניתוח.

לפני ההחלטה על ניתוח בריאטרי חשוב לשקול את היתרונות והחסרונות שלו בהקשרים רפואיים נוספים ובעיקר בהתאם למצבך הרפואי – ועל כן כדאי להתייעץ בנושא עם רופא שמכיר אותך ואת מצבך הרפואי היטב.

כתיבת תגובה