למרות שירידה במשקל היא הטיפול האפקטיבי ביותר לתסמונת השחלות הפוליציסטיות, השיבוש ההורמונלי שגורמת התסמונת מקשה על ירידה במשקל – האם הניתוח הבריאטרי יכול לשבור את המעגל השוטה הזה?

בארה"ב, 8 מתוך 10 אנשים שבוחרים לבצע ניתוח בריאטרי הן נשים, וכמחצית מאותן נשים הן נשים בגיל הפוריות. רבות מאותן נשים סובלות מתסמונת השחלות הפוליציסטיות, שהשמנה היא אחת מהמאפיינים המרכזיים שלה.

מהי תסמונת השחלות הפוליציסטיות?

תסמונת השחלות הפוליציסטיות (PolyCystic Ovary Syndrome) היא ההפרעה ההורמונלית השכיחה ביותר בקרב נשים. הסיבות לתסמונת הן גנטיות וסביבתיות גם יחד. הסובלות מהתסמונת נמצאות במצב תמידי בו הורמוני המין שלהן אינם מופרשים בצורה סדירה וקבועה, כשהביטוי שונה בכל אישה וגם משתנה לאורך גיל הפוריות.

חוסר האיזון ההורמונלי יתבטא במספר מועט של מחזורים לא סדירים בשנה (לרוב 3-4 בלבד), ביוץ שאינו סדיר, וכתוצאה מכך רבות מהסובלות מהתסמונת מתקשות להרות. בנוסף, הסובלות מהתסמונת יהיו בעלות רמה גבוהה של אנדרוגנים (הורמוני מין גבריים), אשר מובילה להופעת אקנה, שיעור יתר בגוף, ונשירת מוגברת של שיער הראש.

כיום, הטיפול התרופתי המוצע לסובלות מתסמונת השחלות הפוליציסטיות מוגבל, ומבוסס על שימוש בגלולות למניעת הריון המשלבות אסטרוגן ופרוגסטרון בנשים שלא מעוניינות להיכנס להריון, וטיפול בתרופה המסדירה את הביוץ (איקקלומין), לנשים המעוניינות להיכנס להריון.

מה הקשר בין השמנה לתסמונת השחלות הפוליציסטיות?

בקרב נשים עם השמנה בגיל הפוריות, שיעור הסובלות מתסמונת השחלות הפוליציטיות הוא 30%-70%, ורבות מהן סובלות מהצטברות שומן באזור הבטן.

חלק אינטגרלי של התסמונת הוא השפעתה על המטבוליזם בגוף. תסמונת השחלות הפוליציסטיות משפיעה באופן ישיר על רמת השומן בגוף, וכוללת עלייה ברמת השומנים בדם, עלייה ברמות האינסולין בדם ופיתוח תנגודת לאינסולין. כתוצאה מכך, רבות מהמאובחנות בתסמונת השחלות הפוליציסטיות סובלות גם מסוכרת, מחלות קרדיוווסקולריות, רמה גבוהה של שומנים בדם ויתר לחץ-דם. 

אינסולין הוא ההורמון שאחראי על הכנסת הסוכר מהמזון שאנו אוכלים לתאי הגוף שלנו. בתסמונת השחלות הפוליציסטיות יש לגוף תנגודת לאינסולין, ולכן תאי הגוף לא מגיבים לאינסולין, והסוכר מהארוחה שאכלנו נשאר בזרם הדם. עודף הסוכר מגיע לכבד, ושם הופך לשומן (מה שגם מגדיל את הסיכוי לסבול מכבד שומני).

החדשות הטובות הן שהורדה במשקל והקפדה על פעילות גופנית מורידות את רמת התנגודת לאינסולין ולכן מקלות את התסמינים הגופניים של תסמונת השחלות הפוליציסטיות.

השפעת הניתוח הבריאטרי על תסמונת השחלות הפוליציסטיות

ישנה תמימות דעים בקרב רופאים, שהקו הראשון לטיפול בתסמונת השחלות הפוליציסטיות הוא הפחתת משקל. יש מחקרים שמראים שגם ירידה צנועה של ממוצע 5%-10% במשקל הגוף בקרב נשים הסובלות מהתסמונת הביאה לחזרה של מחזור הוסת למצב תקין עם זאת, ההשפעה משתנה בין הנשים, ולכל אישה דרוש שיעור ירידה אחר.

אם את סובלת מהתסמונת ומהשמנה, ולא מצליחה לרדת במשקל באמצעים אחרים – ניתוח בריאטרי הוא אופציה שצריכה להילקח בחשבון. לירידה במשקל בעקבות הניתוח הבריאטרי מספר השפעות על הסובלות מהתסמונת:

  1. היעלמות תסמונת השחלות הפוליציסטיות – במטא-מחקר שכלל 2130 נשים לאחר בניתוח בריאטרי, נמצא שקודם לניתוח 45.6% מהנשים סבלו מתסמונת השחלות הפוליציסטיות, וכעבור שנה שיעור הסובלות מהתסמונת היה 7.1% בלבד.
  2. הסדרת מחזור הוסת – מחקרים הראו שמחזור הוסת של נשים שירדו במשקל בעקבות ניתוח בריאטרי הפך לסדיר כעבור כשלושה עד ארבעה חודשים.
  3. הורדת רמת האנדרוגנים והפחתת שיעור היתר – מחקרים הראו שבממוצע כעבור שמונה חודשים מהניתוח היתה הפחתה ברמת שיעור היתר והפחתה ברמת ההורמונים האנדרוגנים. מחקרים אחרים מצאו ירידה בשיעור-היתר בקרב 80% מהמנותחות.
  4. הסדרת מחזור הביוץ ושיפור בסיכוי הכניסה להריון – נמצא שבחלוף כשנתיים בממוצע מהניתוח הבריאטרי ניתן היה לזהות עלייה ביכולת של אותן נשים להיכנס להריון.
  5. הורדה בסיכונים הכרוכים בהריון ולידה – נמצא שניתוח בריאטרי מוריד את הסיכון לסוכרת הריון, לרעלת הריון, למקרוזומיה (עובר גדול ביחס לגיל ההריון), וזאת בהשוואה לנשים במשקל דומה שלא עברו ניתוח בריאטרי. בנוסף, סביר שהניתוח מוריד את הסיכון ללידה מוקדמת או לניתוח קיסרי.

האם את מתאימה לניתוח בריאטרי?

אם את סובל מתסמונת השחלות הפוליציסטיות ושוקלת ניתוח בריאטרי כטיפול, חשוב שתדעי שהניתוח מומלץ רק למי שמדד מסת הגוף שלה (BMI) גבוה מ-40, או שאותו מדד גבוה מ-35, ובנוסף ישנן מחלות רקע כמו מחלות קרדיווסקולריות, לחץ-דם גבוה, סוכרת או מחלות אחרות, בהן. תסמונת שחלות פוליציסטיות שגורמת לאי-פוריות משנית להשמנה.

  1. Santry HP, Gillen DL, Lauderdale DS. Trends in bariatric surgical procedures. JAMA 2005; 294:1909.
  2. UpToDate, “Diagnostic evaluation of polycystic ovary syndrome in adolescents”.
  3. Vrbikova J, Hainer V. Obesity and polycystic ovary syndrome. Obes Facts 2009; 2:26; Gosman GG, King WC, Schrope B, et al. Reproductive health of women electing bariatric surgery. Fertil Steril 2010; 94:1426.
  4. UpToDate, "Clinical manifestations of polycystic ovary syndrome in adults" and "Treatment of polycystic ovary syndrome in adults",
  5. Pasquali R, Gambineri A, Cavazza C, et al. Heterogeneity in the responsiveness to long-term lifestyle intervention and predictability in obese women with polycystic ovary syndrome. Eur J Endocrinol 2011; 164:53.  Escobar-Morreale HF, Botella-Carretero JI, Alvarez-Blasco F, et al. The polycystic ovary syndrome associated with morbid obesity may resolve after weight loss induced by bariatric surgery. J Clin Endocrinol Metab 2005; 90:6364.

  6. Skubleny D., Switzer N. J., Gill R. S., et al. The impact of bariatric surgery on polycystic ovary syndrome: a systematic review and meta-analysis. Obesity Surgery. 2016;26(1):169–176. doi: 10.1007/s11695-015-1902-

  7. Eid GM, Cottam DR, Velcu LM, et al. Effective treatment of polycystic ovarian syndrome withRoux-en-Y gastric bypass. Surg Obes Relat Dis 2005; 1:7; Escobar-Morreale HF, Botella-Carretero JI, Alvarez-Blasco F, et al. The polycystic ovary syndrome associated with morbid obesity may resolve after weight loss induced by bariatric surgery. J Clin Endocrinol Metab 2005; 90:636; Eid GM, McCloskey C, Titchner R, et al. Changes in hormones and biomarkers in polycystic ovarian syndrome treated with gastric bypass. Surg Obes Relat Dis 2014; 10:787.

  8. ר' ה"ש 7

  9. George K., Azeez H. Resolution of gynaecological issues after bariatric surgery—a retrospective analysis. Obesity Surgery. 2013;23(8):p. 1043.

  10. ר' ה"ש 7

כתיבת תגובה