השמנת יתר היא לא פחות ממגיפה בעידן המודרני במיוחד עם היותה קשורה לעליה בסיכון לחלות במאות מחלות – בהן גם סרטן. השמנת היתר מעלה בעשרות אחוזים את הסיכון לסרטנים שכיחים ומסוכנים כמו שד ומעי, אך מנגד הורדה של משקל עודף יכולה להפוך את השינוי ולעזור במניעה של מקרי סרטן רבים. למעשה, ירידה במשקל, גם באמצעות ניתוח בריאטרי, יכולה להפחית בכ-80 אחוזים את הסיכון לסרטנים מסוימים.

מגיפת ההשמנה משפיעה היום על יותר מחצי מיליארד מבוגרים ולמעלה ממאה מיליון ילדים ברחבי העולם ועלולה לסכן את בריאות הציבור בצורה משמעותית.

כבר שנים רבות שבעולם הרפואה יודעים על הקשר הקיים בין עודף משקל (BMI, אינדקס מסת גוף, בין 25 ל-30) והשמנת יתר (BMI>30) ובין יותר מ-230 מחלות שונות ובפרט סוכרת, לחץ דם גבוה, מחלות לב, שבץ ודום נשימה בשינה – כולן מחלות האחראיות לאחוז ניכר ממקרי הנכות והמוגבלות בעולם, בנוסף להיותן מסוכנות ואף קטלניות.

לאחרונה אף הועלתה ההשערה שמגמת העליה בתוחלת החיים הממוצעת שהתקיימה במאתיים השנים האחרונות עלולה להיעצר בשל מגיפת ההשמנה העולמית.

הקשר בין השמנה לסרטן

בנוסף ללחץ הדם הגבוה ולסוכרת, משקל עודף קשור בעליה בסיכון להתפתחות מספר סוגים של סרטן באיברים שונים בגוף. למעשה הקשר הדוק למדי ובמחקר אמריקאי שפורסם לפני כ-3 שנים הוערך שעליה במשקל והשמנה אחראיות ללא פחות מארבעים אחוז מכל מקרי הסרטן בארצות הברית.

ככל הנראה השמנת יתר מביאה לשינוי במאזן הורמוני המין, האינסולין וגורמי הגדילה בגוף בצורה שגורמת לעלייה שנצפית בסיכון להתפתחות סרטן ובנוסף לעלייה בסיכון למות מסרטן.

אמנם נמצאו הבדלים במידת הקשר ובסוגי הסרטן עליהם השמנה משפיעה, אך מספר מחקרי ענק מצאו עדות לקשר משמעותי בין השמנה ובין מספר גידולים מרכזיים בעולם האונקולוגי, החל מסרטן השד והמעי הגס, דרך גידולים נוספים של מערכת העיכול, מערכת המין הנקבית ועד סרטן כליה ומיאלומה נפוצה.

השמנה מגדילה עד פי שניים יותר סיכון לסרטן הושט

לדוגמה, סרטן השד הוא הסרטן המאובחן ביותר בנשים ומהווה הגורם המוביל לתמותה מסרטן בנשים בעולם כשאחת מכל שמונה נשים תאובחן עם סרטן שד במהלך חייה.  מספר גורמים מעלים את הסיכון להתפתחות המחלה כמו מוצא, היסטוריה משפחתית, מחזורי וסת והשמנה. בעקבות מספר מחקרים מהשנים האחרונות ידוע שנשים באל-וסת עם השמנת יתר (BMI>30) נמצאות בסיכון מוגבר להתפתחות סרטן שד.

סרטן המעי הגס גם הוא גידול נפוץ, שהתפתחותו מושפעת משלל גורמים תורשתיים וסביבתיים כמו עישון וצריכת בשר אדום מעובד. עליה במשקל נמצאה גם היא כקשורה לעליה של 10-24 אחוזים בסיכון להתפתחות סרטן במעי הגס.

השמנת יתר קשורה גם לגידולים נוספים של מערכת העיכול כמו סרטן בושט ובקיבה, שיכולים להיות קטלניים, עם טיפול מורכב שיכול לגרום לתופעות לוואי קשות. ההשמנה מעלה את הסיכון להתפתחות צרבות, נגעים טרום-סרטניים בושט ואת הסיכון לסרטן פי שניים ואף יותר, כאשר הסיכון עולה יחד עם העליה במשקל.

ההרזייה וניתוח בריאטרי יכולה להפחית את הסיכון לסרטן

מחקר שבחן מאגר נתונים של 16 אלף חולים שעברו ניתוח בריאטרי לצורך ירידה במשקל נמצא שהסיכון לסרטנים כמו שד, רחם וערמונית ירד ב-70%-80% ביחס לחולים בהשמנת יתר שבחרו לא לעבור ניתוח.

מחקר נוסף בדק 22 אלף מטופלים שעברו ניתוחים בריאטריים משני סוגים עיקריים – מעקף קיבה Roux-en-Y (RYGB) או ניתוח שרוול מצא ירידה של שליש במספר הגידולים הסרטניים בכלל במשך מעקב של שלוש וחצי שנים.

מאגר נתונים שוודי שעקב במשך כעשרים שנה אחרי חולים שעברו ניתוח בריאטרי מצא שהסיכון הכולל של אנשים אלו לחלות בסרטן כלשהו ירד במעט יותר משליש ומרשם אחר במדינת יוטה בארצות הברית הראה ירידה של 46 אחוזים בתמותה מסרטן בקרב חולים עם השמנת יתר שעברו ניתוח מטאבולי.

מנגד, ניתוח מעקף קיבה נמצא כמעלה את הסיכון לסרטן המעי הגס, בעוד שפתרונות ניתוחיים אחרים להשמנת יתר כמו ניתוח שרוול או טבעת לא העלו את הסיכון לסרטן מסוג זה.

לסיכום - הרזיה יכולה להפחית את הסיכון לסרטן

השמנת יתר היא אחת הבעיות הגדולות של הרפואה במאה ה-21 בהיותה גורם סיכון למספר עצום של מחלות ובהן סרטן.

לא ניתן להתעלם היום מההשפעה של השמנה על סרטן – סל מחלות מורכבות המצריכות זמן ומשאבים רבים ויקרים לטיפול ושמהוות הסיבה השכיחה לתמותה במדינת ישראל בשנים האחרונות.

העדויות הקיימות ממאות אלפי ניתוחים בריאטריים שבוצעו בעולם מראות שהורדה משמעותית במשקל לאחר הניתוח יכולה ומצליחה להפחית את הסיכון להתפתחות סרטן מסוגים רבים ולאורך שנים רבות.

ההשפעה המטיבה של הורדה במשקל על מחלות קטלניות אלו יכולה לעלות לדיון עם הרופא המטפל במסגרת המעקב השגרתי או בפגישה ייעודית עליה תוכלו לדון על הנושא, על היתרונות הבריאותיים וגם על הקשיים והסיכונים הכרוכים בפניה לניתוח בריאטרי.

כתיבת תגובה