חלק בלתי-נפרד מהצלחת הניתוח הבריאטרי והמטאבולי הוא סיגול וחיזוק הרגלים בריאים, לפני הניתוח ואחריו. מה לאכול בימים שלאחר ניתוח בריאטרי? איזה הרגלי אכילה חשוב לסגל לאחר השינוי הפיזיולוגי שיצר הניתוח? וכמה פעמים מומלץ לפגוש דיאטנית?

הניתוח הבריאטרי הוא רק הצעד הראשון בשינוי אורח החיים שלך, בדרך לחיים בריאים וארוכים יותר. במסגרת הליך ההכנה לניתוח וגם אחריו חשוב לעבור תהליך להפנמת הרגלי אכילה חדשים, בליווי של דיאטנית. הפנמת ההרגלים קריטית להצלחת הניתוח, ולמניעת תופעות לוואי כמו חולשה, הקאות וצרבות.

מי מלווה אותי?

טרם ביצוע הניתוח הבריאטרי, אתה צפוי לעבור הערכה תזונתית מלאה על-ידי דיאטנית, אך העבודה המשמעותית מל הדיאטנית מתחילה ביום שאחרי הניתוח.

ההמלצה של איגוד הדיאטניות בישראל, היא להיפגש עם דיאטנית לפחות 6 פעמים במהלך השנה הראשונה לאחר הניתוח, ובתדירות של 3-1 פגישות בשנה בשנים שלאחר מכן. במהלך הפגישות ייבחן מצבך התזונתי, יותאם לך תפריט אישי שייתן מענה לאורח חייך ולבעיות הבריאותיות שעלולות להיווצר בעקבות הניתוח, ויומלץ על תוספי תזונה לפי הצורך.

תזונה בשלב ההתאוששות מהניתוח

מיד לאחר ההתאוששות מהניתוח, מרבית צרכי האנרגיה של הגוף מסופקים על ידי פירוק רקמת השומן של הגוף. מטרת האכילה בשלב זה היא לסייע בהחלמה מהניתוח, לספק צרכים תזונתיים בסיסיים ולשמור על מאזן מים תקין למניעת התייבשות. על פי עמותת עתיד- עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל, בימים שלאחר הניתוח מומלצים הרגלי האכילה הבאים:

  • יומיים לאחר הניתוח: בשלב זה מומלץ על דיאטת "נוזלים צלולים". המטופל ישתה נוזלים צלולים, בטמפרטורת החדר, בלגימות קטנות ובכמות של עד חצי כוס בכל פעם.
  • 3-7 ימים לאחר הניתוח: בשלב זה מומלץ על דיאטת "נוזלים מלאים". כעת ניתן בדרך כלל לצרוך מוצרי חלב ומשקאות סויה. גם בשלב זה יש להקפיד על נפח של עד חצי כוס בכל מנה, ועל שתייה כל 3-2 שעות.
  • שבוע עד שבועיים אחרי הניתוח: בשלב זה הדיאטה מבוססת על כלכלה טחונה. ניתן לצרוך מזון, כל עוד הוא במרקם של מחית, כשלאורך הזמן צריך להתקדם ממזון טחון דק למזון שטחון באופן גס יותר.
  • חודש לאחר הניתוח: ניתן להתחיל להתקדם לאכילה רגילה, ולשלב ירקות, קטניות ולחם בתפריט.
  • חודשיים לאחר הניתוח: ניתן וחשוב לצרוך בשלב זה מזונות במצב מוצק שיקנו תחושת שובע לאורך זמן.

לימוד הרגלי אכילה חדשים

לאחר הניתוח חשוב להקפיד על תכנון מראש של הארוחות היומיות. יש להבין שהשינויים הפיזיולוגיים, חייבים להיות מלווים בשינויים באורח החיים כדי שהניתוח אכן יצליח.

כחודשיים לאחר הניתוח חשוב לבסס הרגלי אכילה הכוללים 6-4 ארוחות קטנות במהלך היום, בהן האוכל נלעס בצורה טובה והשתייה מופרדת מהאוכל (15 דקות לפני הארוחה, או 30 דקות אחריה). חשוב להקפיד על צריכת חלבון של לפחות 60 גר' ליום כדי לשמור על מסת השריר בגוף. בנוסף, חשוב להפחית בצריכת סוכרים פשוטים כדי לעודד את הירידה במשקל וכדי להימנע מתסמונת ההצפה (הצפת הגוף בסוכר סמוך לארוחה וירידה בכמותו 3 שעות לאחר מכן מביאה לתסמינים גופניים ובהם גלי הזעה וחולשה).

לאחר הניתוח יש להקפיד על שתייה מספקת, אך להימנע ממשקאות מוגזים ולהפחית שתיית אלכוהול. אם אתה מתקשה לשתות מים, עמותת הדיאטנים בישראל ממליץ על שתיית משקאות ללא תוספת סוכר.

איך משפיע סוג הניתוח הבריאטרי על התזונה שלך?

על אף שיש עקרונות תזונתיים שמשותפים לניתוחים הבריאטריים, לניתוחים שונים ייתכן שידרשו דגשים תזונתיים שונים. כך למשל:

ניתוח מעקף קיבה: יתכן שסמוך לניתוח לא תחוש רעב או שתחוש תחושת שובע מוקדמת, בשל הקטנת גודל הקיבה ובשל שינויים הורמונלים. תחושת הרעב חוזרת בהדרגה, אך יתכן שחלק מהמנותחים יחושו סלידה ממזון, במיוחד עם המעבר למזון מוצק.

ניתוח שרוול: חלק מהמנותחים יתלוננו סמוך לניתוח על רפלוקס בין הקיבה לוושט (עליית חומר חומצי, צרבת) כתוצאה מהקטנת נפח הקיבה. החדשות הטובות הן שהרפלוקס חולף ברוב המקרים כעבור חצי שנה מהניתוח, ובכל מקרה הקפדה על הרגלי אכילה יכולה להקל עליו.

ניתוח טבעת מתכווננת: מנותחים שבחרו באופציה זו עתידים לחזור לאכילה רגילה בשלב מוקדם יותר ביחס לניתוחים האחרים. קיימת השפעה רבה להתאמת הטבעת, וטבעת הדוקה מידי עלולה לגרם להקאות מוגברות. כמו-כן, לאחר ניתוח זה יש לעקוב באופן הדוק אחרי רמות הברזל בגוף, וליטול תוספי ברזל במידת הצורך.

החשיבות של תוספי תזונה

לאחר הניתוח הבריאטרי קיים סיכון לחסרים תזונתיים וירידה במסת העצם לאחר הניתוח. התופעה נובעת מהירידה בצריכת המזון, מהירידה בספיגת המזון בחלק מסוגי הניתוחים, מההקאות שיכולות להיות תופעת לוואי, ומהתפתחות דפוסי אכילה לא תקינים לאחר הניתוח. החסרים בויטמנים ומינרלים חושפים את המנותחים לסיכונים בריאותיים. למשל, הירידה במסת העצם מעלה את הסיכון של המנותחים להיווצרות שברים ואוסטאופורוזיס.

כך למשל, נמצא ש- 17%-45% מהמנותחים סבלו לאחר הניתוח ממחסור בברזל, 9%-38% סבלו ממסור בחומצה פולית, 4%-35% סבלו ממחסור בויטמין B12, 25%-80% סבלו ממחסור בויטמין D, והיו חסרים נוספים גם באבץ, נחושת, ויטמין A וסידן.

כדי לעקוב אחר החסרים התזונתיים, ההסתדרות הרפואית בישראל ממליצה לבצע בדיקות דם אחת לשלושה חודשים בשנה שלאחר הניתוח, פעמיים בשנה החל מהשנה השנייה לאחר הניתוח, ואחת לשנה לפחות לאחר מכן.

כפי שמוסבר למנותחים בהדרכה לקראת הניתוח, הם יצטרכו ליטול תוספי תזונה במשך תקופה ממושכת, ויתכן למשך כל חייהם, כדי לפצות על חסרים בויטמינים ומינרלים. תוספי התזונה יותאמו לכל מטופל בהתאם לחסרים הספציפים שלו. בניתוחי מעקף קיבה ושרוול יש לצרוך לאחר הניתוח ולמולטי-ויטמין המכיל כמות ספציפית של ברזל, סידן וויטמין D.

מי שנותח בניתוח מעקף קיבה יצטרך ליטול גם טבליות B12 בספיגה מתחת ללשון לפחות אחת לשבוע, ומי שנותח בניתוח טבעת מתכווננת נדרש גם לתוספת של ויטמינים המסיסים בשומן.

לפני סיום, חשוב לזכור שהשינוי התזונתי צריך להיות מלווה כל העת גם בשינוי בהרגלי הפעילות הגופנית. חשוב להקפיד על פעילות אירובית וגם פעילות לחיזוק השרירים, שתחזק את הגוף וגם תתרום לירידה במשקל- וזאת בהתאם להמלצות הצוות הרפואי שילווה אותך.

  1. מסמך עמדה מערך הטיפול התזונתי במנותחים בריאטריים, עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל (עתיד) ינואר 2016  https://prnt.sc/rlxjvahttps://prnt.sc/rlxmlu
  2. UpToDate, “Bariatric surgery: Postoperative nutritional management”, section of “MACRONUTRIENT MANAGEMENT”. https://prnt.sc/rly2j3 https://prnt.sc/rly3j4
  3. מסמך עמדה מערך הטיפול התזונתי במנותחים בריאטריים, עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל (עתיד) ינואר 2016  https://prnt.sc/rlyc1o
  4. נייר עמדה- ניתוחים לטיפול בהשמנת יתר חולני. איגוד הכירורגים בישראל, החוג לכירורגיה בריאטרית, החברה הישראלית לחקר וטיפול בשמנת יתר, האיגוד הישראלי לגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד, אוגוסט 2017, ההסתדרות הרפואית בישראל https://prnt.sc/rxi687
  5. נייר עמדה- ניתוחים לטיפול בהשמנת יתר חולני. איגוד הכירורגים בישראל, החוג לכירורגיה בריאטרית, החברה הישראלית לחקר וטיפול בשמנת יתר, האיגוד הישראלי לגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד, אוגוסט 2017, ההסתדרות הרפואית בישראל https://prnt.sc/rxi687

     https://prnt.sc/rlyro8

  6. UpToDate, “Bariatric surgery: Postoperative nutritional management”, section of “Long-term diet”. https://prnt.sc/rlzczt

  7. UpToDate, “Bariatric surgery: Postoperative nutritional management”, section of “Long-term diet”. https://prnt.sc/rlzdsg

  8. UpToDate, “Bariatric surgery: Postoperative nutritional management”, section of “Long-term diet”. https://prnt.sc/rlze1k

  9. https://www.ima.org.il/userfiles/image/Ne95_ObesitySur.pdf https://prnt.sc/rlv9x6

  10. מסמך עמדה מערך הטיפול התזונתי במנותחים בריאטריים, עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל (עתיד) ינואר 2016  https://prnt.sc/rlzq1s

  11. נייר עמדה- ניתוחים לטיפול בהשמנת יתר חולני. איגוד הכירורגים בישראל, החוג לכירורגיה בריאטרית, החברה הישראלית לחקר וטיפול בשמנת יתר, האיגוד הישראלי לגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד, אוגוסט 2017, ההסתדרות הרפואית בישראל https://prnt.sc/rxi687
    https://prnt.sc/rlzluw

  12. נייר עמדה- ניתוחים לטיפול בהשמנת יתר חולני. איגוד הכירורגים בישראל, החוג לכירורגיה בריאטרית, החברה הישראלית לחקר וטיפול בשמנת יתר, האיגוד הישראלי לגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד, אוגוסט 2017, ההסתדרות הרפואית בישראל https://prnt.sc/rxi687
    https://prnt.sc/rlzxq2

  13. נייר עמדה- ניתוחים לטיפול בהשמנת יתר חולני. איגוד הכירורגים בישראל, החוג לכירורגיה בריאטרית, החברה הישראלית לחקר וטיפול בשמנת יתר, האיגוד הישראלי לגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד, אוגוסט 2017, ההסתדרות הרפואית בישראל https://prnt.sc/rxi687
    https://prnt.sc/rm0097

כתיבת תגובה