על איזה מעקב רפואי חשוב להקפיד לאחר ניתוח בריאטרי? איזה הרגלי אכילה חשוב להשריש? מתי מותר להתחיל לעסוק בספורט, ומהי הכמות המומלצת? ומהם סימני האזהרה שחשוב להכיר?

ההחלטה לעבור ניתוח בריאטרי היא למעשה החלטה לשנות את אורחות חייך בהמון מובנים. לאחר הניתוח תצטרך לסגל הרגלי אכילה חדשים, להקפיד על ביצוע פעילות גופנית, להימנע מעישון ולהפחית במשקאות אלכוהולים. בנוסף, אתה צפוי להיות במעקב סדיר של רופא/ה ודיאטן/נית, לבצע בדיקות-דם באופן שוטף וליטול תוספי תזונה.

לומדים הרגלי האכילה החדשים

מיד לאחר הניתוח ובמשך כחודשיים יותאם לך על ידי הצוות הרפואי המלווה תפריט מיוחד שיסייע לגופך להחלים מהניתוח, יספק את הצרכים התזונתיים הבסיסיים שלך, ונועד למנוע סיבוכים של הניתוח. התפריט כולל בעיקר מזון בצורה נוזלית או טחונה ושתייה מרובה.

לאחר חודשיים חשוב לבסס הרגלי אכילה שמבוססים על הכללים הבאים:

    • אכילה מסודרת ומתוכננת של 6-4 ארוחות קטנות במהלך היום.
    • לעיסה טובה ואיטית של המזון.
    • צריכת חלבון בכמות של לפחות 60 גר' ליום על מנת לשמור את מסת השריר.
    • הפחתה בצריכת סוכרים פשוטים, שנועדה לסייע בירידה במשקל, וגם כדי להימנע מתסמונת ההצפה. תסמונת ההצפה היא מצב בו הגוף "מוצף" בסוכר בסמוך לארוחה, וחווה חסר בסוכר כשלוש שעות לאר הארוחה באופן שמביא לתסמינים גופניים כמו הזעות, סחרחורות ועד הגעה למצבים מסכני-חיים.
    • להפסיק אכילה כשמרגישים תחושת מלאות.
    • הימנעות מאכילת מזון שעלול לגרום לחסימת מעי, כמו אפרסמונים וציפת פרי הדר (הקרום שעוטף את החלק הבשרני של הפרי).

ויטמינים ומינרלים על בסיס יומי

אם בחרת בניתוח בריאטרי, חשוב שתדע שאתה נמצא בקבוצת סיכון לחסר בוויטמינים ומינרלים. החסר הוא תוצאה של ירידה בצריכת וספיגת המזון, התפתחות דפוסי אכילה לא תקינים והקאות שיכולות להיות תופעת לוואי של הניתוח. חסר בוויטמינים ומינרלים גורם לבעיות בריאותיות, בהן הפחתת מסת העצם, ואף נזק נוירולוגי, ולכן חשוב למנוע אותו.

ההמלצה של איגוד הדיאטנים והתזונאים בישראל היא שילוב תוספי ויטמינים ומינרלים לכל החיים לאחר הניתוח. תוספי התזונה יותאמו לכל מטופל בהתאם לחסרים הספציפיים שלו. בניתוחי מעקף קיבה ושרוול יש לצרוך לאחר הניתוח ולמולטי-ויטמין המכיל כמות ספציפית של ברזל, סידן וויטמין D. מי שנותח במעקף קיבה יצטרך ליטול גם טבליות B12 בספיגה מתחת ללשון לפחות אחת לשבוע, ומי שנותח בניתוח טבעת מתכווננת נדרש גם לתוספת של ויטמינים המסיסים בשומן.

מרבים במים ומפחיתים במשקאות מוגזים

לאחר הניתוח חשוב להקפיד על שתייה מספקת של לפחות 1.5 ליטר ביום. תופעת לוואי אפשרית של הניתוח הבריאטרי היא בחילות, ובמיוחד בחודשים הראשונים לאחר הניתוח. שתייה מספקת מורידה את הסיכוי שלך לסבול מבחילות, ומפחיתה את עוצמתן של בחילות קיימות.

השתייה המומלצת היא מים. אם אתה חש סלידה ממים, ההמלצה של איגוד הדיאטנים והתזונאים היא להתנסות בשתיית מים בטמפרטורות שונות ובשתיית משקאות ללא תוספת סוכר, כמו חליטות צמחים או מים עם חתיכת פרי או ירק. יש לשתות בצורה איטית, בנפרד מהאכילה, כ-15 דקות לפני הארוחה, או 30 דקות אחריה.

לאחר הניתוח יש להימנע לחלוטין משתיית משקאות מוגזים, ולהפחית ככל הניתן גם בצריכת משקאות אלכוהולים.

פעילות גופנית והימנעות מעישון

תוכל להתחיל בביצוע פעילות גופנית לאחר כחודשיים עד שלושה חודשים מביצוע הניתוח, כשתקבל לכך אישור מהרופא המנתח. אפשר להתחיל עם פעילות גופנית שעובדת על כוח, במטרה לשמור ולהגדיל את מסת השריר בגוף ולהעלות בכך את קצב חילוף החומרים. בנוסף, מומלץ על ידי איגוד הכירורגים בישראל להתחיל בביצוע פעילות אירובית שבועית בסך כולל של 150 דקות, עד להגעה ליעד של 300 דקות שבועיות.

מחקר שבחן מנותחים בניתוח בריאטרי מצא שהם צריכים להקפיד על שתייה מספקת ובכמויות קטנות סביב פעילות גופנית. הסיבה למצבם הייחודי הוא שמחד, הם זקוקים לכמויות מים גדולות בשל מימדי גופם ונטייתם להזיע, ומצד שני יכולתם לצרוך שתייה מוגבלת לאחר הניתוח.

לאחר הניתוח ממליץ איגוד הכירורגים בישראל להימנע לחלוטין מעישון. עישון מסוכן במיוחד לאחר ניתוח בריאטרי משום שהוא מעכב את ריפוי פצעי הניתוח. למעשה, ההמלצה היא להימנע מעישון כבר 6 שבועות טרם הניתוח.

המעקב הרפואי לאחר הניתוח

בחודש הראשון לאחר הניתוח תיפגש לצורך מעקב עם המנתח שלך, ולאחר מכן הוא המעקב יתבצע על-ידו או על ידי רופא אחר לפי הצורך. במהלך המעקב הרפואי, יבחן קצב בירידה שלך במשקל, וכן יבחנו מדדים גופניים שונים בהתאם למחלות הרקע שלך. למשל, לחולי סוכרת ינוטר קצב ירידת רמת הגלוקוז בדם.

כמו-כן, לאחר הניתוח תתבקש לבצע בדיקות דם בתדירות של אחת לשלושה חודשים בשנה הראשונה, פעמיים בשנה השנייה, ואחת לשנה מהשנה השלישית ולכל החיים.

הליווי של דיאטן לאחר הניתוח יהיה בתדירות מוגברת בשנה הראשונה (6 פגישות), ובשנה השנייה והלאה בתדירות של 3-1 פעמים בשנה.

סימני אזהרה: כך תזהו סיבוכים פוטנציאלים

הסיכונים מניתוח בריאטרי נחלקים לשניים, סיכונים שעלולים להתרחש בסמוך לניתוח, וסיכונים מאוחרים. כלל, סיבוך מסוג כלשהו מתגלה בשיעור של 10%-17% מהניתוחים.

לאחר הניתוח חשוב ליידע את הרופא בכל אחד מהמצבים הבאים: חום גוף העולה על 38.1 מעלות, כאבי בטן חמורים, חום או אודם סביב החתכים הניתוחיים, הופעת נוזל או מוגלה מהחתכים הניתוחיים, הקאות, כאבי חזה, קוצר נשימה, או כאב חמור כלשהו.

כמובן שיש ליידע את הרופא המטפל בכל תופעה אחרת החשודה כקשורה לניתוח, ובכלל זאת: בחילות, שלשולים, עצירות, גזים, צרבות, קושי באכילה, הרגשה של דפיקות לב חזקות, ורעד או הזעה בסמוך לארוחה.

אם בחרת בניתוח בריאטרי, חשוב לדעת שהעבודה הקשה באמת מתחיל ביום שאחרי הניתוח. שינוי באורחות החיים, בדגש על תזונה ופעילות גופנית הוא המפתח להצלחת הניתוח.

  1. https://www.atid-eatright.org.il/prdFiles/%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%90%D7%98%D7%A8%D7%99%D7%94.pdf https://prnt.sc/rlyc1o
  2. https://www.ima.org.il/userfiles/image/Ne95_ObesitySur.pdf https://prnt.sc/rlyro8
  3. https://www.ima.org.il/userfiles/image/Ne95_ObesitySur.pdf https://prnt.sc/rlv9x6
  4. https://www.ima.org.il/userfiles/image/Ne95_ObesitySur.pdf https://prnt.sc/rlzxq2
  5. https://www.ima.org.il/userfiles/image/Ne95_ObesitySur.pdfhttps://prnt.sc/rlyro8
  6. https://www.atid-eatright.org.il/prdFiles/%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%90%D7%98%D7%A8%D7%99%D7%94.pdf https://prnt.sc/rq1z1j https://prnt.sc/rq2dbx
  7. UpToDate, “Bariatric surgery: Postoperative and long-term management of the uncomplicated patient”, section of “Hydration”. https://prnt.sc/rq24qz
  8. https://www.atid-eatright.org.il/prdFiles/%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%90%D7%98%D7%A8%D7%99%D7%94.pdf https://prnt.sc/rq66sl
  9. https://www.atid-eatright.org.il/prdFiles/%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%90%D7%98%D7%A8%D7%99%D7%94.pdf https://prnt.sc/rq66ek
  10. https://www.atid-eatright.org.il/prdFiles/%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%90%D7%98%D7%A8%D7%99%D7%94.pdf https://prnt.sc/rq2l3c
  11. https://www.ima.org.il/userfiles/image/Ne95_ObesitySur.pdf https://prnt.sc/rq6gae
  12. https://www.ima.org.il/userfiles/image/Ne95_ObesitySur.pdf https://prnt.sc/rq6981
  13. https://www.ima.org.il/userfiles/image/Ne95_ObesitySur.pdf https://prnt.sc/rq69l3
  14. https://www.ima.org.il/userfiles/image/Ne95_ObesitySur.pdf https://prnt.sc/rlsmmx
  15. UpToDate, “Bariatric surgery: Postoperative and long-term management of the uncomplicated patient”, section of “Warning signs of potential complications”. https://prnt.sc/rq7fiy
  16. UpToDate, “Bariatric surgery: Postoperative and long-term management of the uncomplicated patient”, section of “Warning signs of potential complications”. https://prnt.sc/rq7fiy

כתיבת תגובה