איזה ויטמינים ומינרלים עלולים להיות חסרים לאחר ניתוח בריאטרי? מדוע נוצרים חוסרים אלו? מה הם המינונים המומלצים לנטילת ויטמינים ומינרלים לאחר הניתוח? וכל כמה זמן צריך לבדוק אם קיים מחסור?

אם בחרת בניתוח בריאטרי, אתה נמצא בקבוצת סיכון לחסר בוויטמינים ומינרלים, ויכול לסבול מתופעות בריאותיות כתוצאה מכך. לאחר הניתוח חשוב לקיים מעקב הדוק אחר רמות הוויטמינים והמינרלים, ליטול באופן קבוע תוספים בהתאם להנחיות, ולהתייעץ עם דיאטן/נית או רופא/ה באופן שוטף. ריכזנו עבורכם מידע שחשוב לדעת לאחר הניתוח, שמבוסס על ההמלצות הרשמיות של עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל.

דיאטן/נית צמוד/ה ובדיקות תקופתיות

כבר משלב בחינת התאמתך לניתוח ילווה אותן דיאטן שיבצע הערכה תזונתית מלאה של הרגלי האכילה שלך, והוא גם ילווה אותך בעבודה המשמעותית שמתחילה ביום שאחרי הניתוח.

ההסתדרות הרפואית, יחד עם עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל ממליצה לקיים לפחות 6 פגישות עם דיאטן במהלך השנה הראשונה לאחר הניתוח, ובתדירות של 3-1 פגישות בשנה, בשנים שלאחר מכן. במהלך הפגישות ייבחן מצבך התזונתי, יותאם לך תפריט אישי שייתן מענה לאורח חייך ולבעיות הבריאותיות שעלולות להיווצר בעקבות הניתוח, ויומלץ על תוספי תזונה לפי הצורך.

כדי לעקוב אחר החסרים התזונתיים, ההסתדרות הרפואית בישראל ממליצה לבצע בדיקות דם אחת לשלושה חודשים בשנה שלאחר הניתוח, פעמיים בשנה החל מהשנה השנייה לאחר הניתוח, ואחת לשנה לפחות לאחר מכן.

כפי שמוסבר למנותחים בהדרכה לקראת הניתוח, הם יצטרכו ליטול תוספי תזונה במשך תקופה ממושכת, ויתכן למשך כל חייהם, כדי לפצות על חסרים בוויטמינים ומינרלים. תוספי התזונה יותאמו לכל מטופל בהתאם לחסרים הספציפיים שלו.

סידן וויטמין D - נמנעים מאוסטאופורוזיס

לאחר ניתוח בריאטרי, קיימת ירידה בספיגה של ויטמין D וסידן במערכת העיכול. סידן נספג בצורה טובה בסביבה חומצית. לאחר הניתוח יש ירידה ברמת החומציות ולכן יש ירידה בספיגת הסידן מהמזון. קיימת ירידה נוספת בספיגת סידן בניתוחים מסוג מעקף קיבה. בניתוחים אלו נוצר שינוי במערכת העיכול והמזון שמגיע לקיבה עובר ישירות לחלק המשכי של המעי הדק, ומדלג על התריסריון. אזור הספיגה המרכזי של ויטמין D הוא בתריסריון ובחלק ההתחלתי של המעי הדק, ולכן הדילוג של המזון על חלק זה גורם לירידה נוספת בספיגת ויטמין D וסידן.

קיים קשר הדוק בין רמות ויטמין D לבין כמות הסידן בגוף, כשמחסור בויטמין D מביא גם לירידה בכמות הסידן שנספג בגוף. נמצא שבקרב מי שנותחו בניתוח בריאטרי, ל-90% היה מחסור בויטמין D לפני הניתוח, ול-100% היה מחסור בויטמין D לאחר הניתוח. המשמעות של ויטמין D ברמה נמוכה, היא ירידה בכמות הסידן שנספג בגוף וירידה גם בכמות הזרחן הנספג (זרחן חיוני לגופנו).

הסכנה בירידה ברמות הסידן היא היווצרות שברים ואוסטאופורוזיס (ירידה בחוזק העצם), והסיכון מוגבר במיוחד בטווח הזמן של 8-32 שבועות לאחר הניתוח. מי שסובל ממחסור בסידן עלול לחוש כאבי-עצמות, עייפות, קושי בקימה מכיסא או עלייה במדרגות, יציאות תכופות וצואה שומנית.

מהי הכמות המומלצת לאחר הניתוח? קיימת מחלוקת בספרות הרפואית בנוגע לכמות המומלצת, לסוג ולאופן בו יש לצרוך ויטמין D וסידן. ההמלצה הרשמית של עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל היא הקפדה על צריכה כוללת של סידן בכמות 1,200-1,500 מ"ג/ליום, ממזון ותוספי תזונה יחד. יש ליטול תוסף קבוע של סידן וויטמין D, ותוסף של סידן ציטראט – 600 מ"ג/ליום. במצבים בהם לא מגיעים למינון הנדרש, יש להתייעץ עם דיאטן או רופא וליטול כמות נוספת.

מחסור בויטמין B1 (תיאמין) יכול להביא לפגיעה מוחית

לאחר ניתוח בריאטרי עלול להיגרם מחסור בתיאמין בשל ירידה בחומציות הקיבה (בדומה לסידן), ובשל ירידה בצריכת מזון, תזונה דלה שמבוססת על פחמימות והקאות מתמשכות. גם במקרה זה, מי שבחר בניתוח מסוג מעקף קיבה סובל מפגיעה נוספת בספיגה, שכן תיאמין נספג בעיקר בתריסריון ובחלק ההתחלתי של המעי הדק, שאליהם המזון לא מגיע לאחר ניתוח מסוג זה.

לגוף מאגר מוגבל של תיאמין, וגם הזמן שבו תיאמין פעיל ועד שהוא מתפרק קצר יחסית (זמן מחצית חיים). נמצא שבשיעור של עד 49% מהמנותחים היה חסר כלשהו בתיאמין. מי שיסבול מירידה ברמות התיאמין יחווה סימפטומים מוקדמים של בחילות, הקאות ועצירות. עם התקדמות המחסור בתיאמין קיים חשש לפגיעה מוחית ועצבית, פגיעה במערכת הלב וכלי הדם, וחמצת מטבולית.

מהי הכמות המומלצת לאחר הניתוח? ההמלצה הרשמית של עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל היא צריכת תיאמין בכמות של 1.2 מ"ג/ליום כחלק מנטילת מולטי-ויטמין. חשוב שמי שמתעורר לגביו חשד למחסור בתיאמין, יהיה תחת מעקב רפואי סדיר.

איך להימנע מחסר בחומצה פולית ובויטמין B12?

לאחר ניתוחי בריאטרי יש ירידה גם בספיגת ויטמין B12, עקב שינויים בחומציות הקיבה וחוסר בחומרים המופרשים מהקיבה וחיוניים לספיגת B12 (intrinsic factor). נמצא שבשיעור של עד 18% מהמנותחים בניתוח בריאטרי היה מחסור בוויטמין B12. עם זאת, לגופנו מאגרי ויטמין B12 שיכולים להספיק לכשלוש שנים, ולכן חסר יצוץ רק בשלבים מאוחרים בדרך כלל.

גם חומצה פולית חיונית לגוף, ולאחר הניתוח יכול להיווצר בה מחסור בגלל תזונה לקויה, ספיגה לא מספקת או אינטראקציה עם תרופות שאתה נוטל. נמצא שבשיעור של עד 54% מהמנותחים בניתוח בריאטרי היה מחסור בחומצה פולית. מחסור בחומצה פולית גורם לאנמיה, ולנשים בגיל הפוריות חשוב במיוחד להימנע ממנו, כיוון שנמצא קשר בין מחסור אצל האם לבין מומים בעובר.

מהי הכמות המומלצת לאחר הניתוח? ההמלצה הרשמית של עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל היא נטילת כדור ויטמין B12 במינון 250-350 מק"ג אחת ליום, או במינון 1,000 מק"ג אחת לשבוע. אם מתגלה חסר, יש ליטול תוספת ויטמין B12 דרך הפה, ובמקרים קיצוניים ניתן לתת את הוויטמין בזריקה. לגבי חומצה פולית, ההמלצה של אותו ארגון היא נטילת תוסף מולטי-ויטמין יומי שמכיל לפחות 400 מק"ג חומצה פולית. חשוב לא להגיע למינון גבוה מ-1 מ"ג חומצה פולית ליום, שכן במצב זה לא נוכל לזהות חסרים בויטמין B12.

עוד ויטמינים ומינרלים שחשוב לקחת

ברזל: השינויים הפיזיולוגים לאחר הניתוח גורמים להפחתה בצריכת בשר אדום ולירידה בחומציות הקיבה, ולכן יש גם ירידה בכמות הברזל שמגיעה מהמזון ונספגת בגוף. המינון המומלץ על-ידי עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל לאחר הניתוח הוא של 45-60 מ"ג ברזל כחלק ממולטי- ויטמין או בנפרד.

אבץ: מי שסובל ממחסור באבץ עלול לסבול מירידה בחוש הטעם, פגיעה בתפקוד המיני ונשירת שיער. ההמלצה של עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל ההיא לקבל אבץ במסגרת מולטי-ויטמין יומי שבו לפחות 15מ"ג אבץ.

ויטמין A: בניתוחים בריאטרים בהם יש הקטנה של אזור ספיגת האוכל עלול להיווצר חסר בויטמין A. ויטמין A ברמה נמוכה עלול לפגוע בראייה, לגרום ליובש בקרנית העין, לשיער יבש ולגרד. ויטמין A קיים במרבית המולטי-ויטמינים, ואם קיים בו חסר לאחר נטילת מולטי-ויטמין, יש להתייעץ עם רופא כדי לבחון נטילה של תוספת ויטמין A.

נדגיש שוב שהכתבה אינו מהווה תחליף להתייעצות עם רופא/ה ודיאטן/ית לאחר הניתוח הבריאטרי, ובכל מצב בו מופיע סימפטום, מומלץ להתייעץ עם הצוות המקצועי שמלווה אתכם לאחר הניתוח.

  1. https://www.ima.org.il/userfiles/image/Ne95_ObesitySur.pdfhttps://prnt.sc/rlzluw
  2. UpToDate, “Bariatric surgery: Postoperative nutritional management’, section of “Calcium”. https://prnt.sc/rnpweu
  3. UpToDate, “Bariatric surgery: Postoperative nutritional management’, section of “Vitamin D”. https://prnt.sc/rno30n
  4. https://www.atid-eatright.org.il/prdFiles/%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%90%D7%98%D7%A8%D7%99%D7%94.pdf https://prnt.sc/rnq2ha
  5. https://www.atid-eatright.org.il/prdFiles/%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%90%D7%98%D7%A8%D7%99%D7%94.pdf https://prnt.sc/rnqhvc
  6. https://www.atid-eatright.org.il/prdFiles/%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%90%D7%98%D7%A8%D7%99%D7%94.pdf https://prnt.sc/rns8f9
  7. UpToDate, “Bariatric surgery: Postoperative nutritional management’, section of “Vitamin B1" https://prnt.sc/rnse0q
  8. UpToDate, “Bariatric surgery: Postoperative nutritional management’, section of “Vitamin B12”.

    https://prnt.sc/rntpym

  9. UpToDate, “Bariatric surgery: Postoperative nutritional management’, section of “Folate”. https://prnt.sc/rntm7w

  10. https://www.atid-eatright.org.il/prdFiles/%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%90%D7%98%D7%A8%D7%99%D7%94.pdf https://prnt.sc/rntqkf https://prnt.sc/rntr2w

  11. https://www.atid-eatright.org.il/prdFiles/%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%90%D7%98%D7%A8%D7%99%D7%94.pdf https://prnt.sc/rntwns

  12. https://www.atid-eatright.org.il/prdFiles/%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%90%D7%98%D7%A8%D7%99%D7%94.pdf https://prnt.sc/rntyco

  13. https://www.atid-eatright.org.il/prdFiles/%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%90%D7%98%D7%A8%D7%99%D7%94.pdf https://prnt.sc/rnu5ad

כתיבת תגובה