ניתוח בריאטרי הוא צעד גדול שישפיע רבות על חייך. הכנה מחשבתית לקראת הניתוח כוללת בעיקרה פיתוח ציפיות ריאליות לקראתו, והתכוננות נפשית לקראת האתגרים הצפויים כתוצאה משינוי אורח החיים. כבר לפני הניתוח חשוב לפתח מקורות מוטיבציה נכונים, שאינם מתמקדים בירידה במשקל בלבד. חשוב גם לרקום רשת ביטחון סביבתית שתסייע לך מיד לאחר הניתוח ותתמוך בירידה במשקל בטווח הרחוק.

כחלק מתהליך האישור של הניתוח הבריאטרי על ידי הועדה הבריאטרית (צוות מומחים שבוחן האם הניתוח הוא האופציה הנכונה והבטוחה עבורך), תיפגש עם דיאטנ/ית ופסיכולוג/ית או עובד/ת-סויצאל/ית, שיעריכו את מצבך הנפשי ואת הרגלי האכילה שלך. ההכנה לניתוח מתחילה כבר בפגישות אלו, שבמסגרתן יוודא הצוות המקצועי שאתה מבין את משמעות הניתוח, את הסיכונים הכרוכים בו ואת השינוי באורח החיים שאתה נדרש לבצע.

המפתח להצלחה: ציפיות ריאליות

יש מי שמאמינים בסתר ליבם שלאחר הניתוח הם ירדו במשקל ו"הכל ישתנה לטובה". כאילו כל חייהם ישתפרו מבחינה אישית, מקצועית, משפחתית, כיוון שההשמנה היתה מקור כל צרותיהם. קיימת סכנה של ממש בפיתוח רף ציפיות לא ריאלי בנוגע לחיים לאחר הניתוח. ציפיות לא ריאליות גורמות לכל קושי לאחר הניתוח להראות כמו כישלון, ולהגדלת הסיכון של המנותח "לזרוק הכל לפח" ולחזור לאורח החיים הקודם והמסוכן. ציפיות ריאליות והיכרות של מגוון הסיכונים הכרוכים בניתוח תעלה את מסוגלותך להתמודד עם הקשיים שיעלו לאחר הניתוח, ויעודדו שינוי עמוק באורח החיים. [1]

להכיר את הפרוצדורה ואת הסיכונים

מחקרים הראו שבממוצע הציפיות של מועמדים לניתוח בריאטרי לירידה במשקל גבוהות יותר מהצפי הקליני. החדשות הטובות הן שתיאום ציפיות לגבי הירידה במשקל וההשפעה הגופנית שלו, והדרכה של דיאטנ/ית אודות הדיאטה הנדרשת לפני הניתוח ולאחריו יכולה להביא להתאמה טובה יותר של סוג הניתוח ושביעות רצון גבוהה יותר.

חשוב שתאפיין יחד עם הדיאטנ/ית את דפוסי האכילה שלך ואת המכשולים שעשויים להקשות עליך להתמיד בדיאטה. אפיון זה יתבסס על בירור הרקע שלך להשמנה ועל הניסיונות הקודמים שלך לירידה במשקל.

המוטיבציה הפנימית שלך לא צריכה להתמצות בירידה במשקל נטו כמדד הצלחה. מוטב שתשים את הדגש על השיפור באיכות החיים הצפוי כתוצאה מהניתוח, על השיפור ביכולת הניידות והנסיגה במחלות הרקע הנלוות להשמנה.

במהלך הפגישות יוסבר לך על הדיאטה דלת הפחמימות שתתבקש להתחיל לפחות שלושה שבועות טרם הניתוח. חשוב שתדע, שמחקר שבדק את הצלחת הניתוח לאחר ארבע שנים מצא שמי שביצע דיאטה טרם הניתוח וירד במשקל, היה בעל סיכוי גבוה יותר להצלחת הניתוח. נמצא גם שלירידה במשקל טרם הניתוח יש השפעה על קיצור משך הניתוח וירידה בכמות הסיבוכים בניתוח.

ספורט: מפתח לשיפור איכות החיים

מחקרים מצאו קשר הדוק בין ביצוע פעילות גופנית לשיפור בבריאות ובאיכות החיים, וכן קשר בין חוסר פעילות גופנית לבין עליית הסיכון להשמנה. חשוב שתפנים שביצוע פעילות גופנית מעלה את היכולת שלך להתמודד עם השמנה לאחר הניתוח, ומשפר בריאותך הנפשית.

חלק חשוב מההכנה המחשבתית לקראת הניתוח הבריאטרי נוגע ליחסך לפעילות גופנית. רבים רואים בפעילות גופנית כלי לירידה במשקל, אך חשיבות משמעותית נוספת של פעילות גופנית היא בשיפור איכות החיים שלך. הסיכוי שלך להתמיד בפעילות גופנית גבוה יותר אם תתמקד במוטיבציה שאינה ירידה במשקל נטו, אלא הלך רוח עמוק יותר.

נסה לזהות את מנגנון המוטיבציה הפנימי שלך לביצוע פעילות גופנית. המוטיבציה יכולה להיות ההרגשה הכיפית שקיימת בביצוע פעילות גופנית או אחריה, הסיפוק בכך שפעילות גופנית עוזרת לך היות בריא יותר ומשפרת את הכושר האירובי שלך, או היכולת של פעילות גופנית להוות מנגנון לשחרור לחץ (סטרס). מוטיבציה יכולה לנבוע גם מכך שפעילות גופנית עשויה לשפר את איכות השינה שלך, או מהאינטראקציה החברתית שנלוות לפעילות.

כמו-כן, רצוי להתחיל בפעילות גופנית כבר לפני הניתוח ולהכין תוכנית מסודרת לאופן בו תעסוק בפעילות גופנית אחרי הניתוח, בהתחשב באילוצים של שגרת חייך. יתכן שגם שצוות המומחים שילווה אותך לפני הניתוח יתעניין בתוכניתך לפעילות גופנית אחרי הניתוח.

שינוי בהרגלי הצריכה של עישון, אלכוהול ומשקאות ממותקים

אחרון, אך וודאי שלא אחרון בחשיבותו הוא ההכנה של מערך התמיכה הסביבתי שלך. מחקרים מראים קשר הדוק בין תמיכה חברתית והחלמה מהירה מהניתוח וירידה במשקל. נמצא גם שמי שהשתתף לאחר הניתוח בקבוצת תמיכה לשיפור אורח החיים היה בעל סיכוי גבוה יותר לרדת במשקל ולשמור על הירדה במשקל לאורך זמן.

עוד לפני הניתוח חשוב להבין את חשיבות מעגלי התמיכה לאחריו, ולהוריד את המגננות שיש לכם לגבי קבלת עזרה מסביבתכם הקרובה ומאנשי מקצוע בתקופה שלאחר הניתוח. חשוב שתכינו את עצמכם גם מבחינה פרקטית, כיוון שמיד לאחר הניתוח לא תוכלו לחור לשגרת החיים הרגילה, ולכן תצטרכו עזרה בטיפול בכם או באנשים התלויים בכם.

ההכנה המחשבתית והנפשית צריכה להתחיל מיד עם ההחלטה על ביצוע ניתוח בריאטרי, וניתן להיעזר בתהליך ההערכה אצל הדיאטנ/ית והפסיכולוג/ית או העובד/ת-הסוציאל/ית כדי להתניע את התהליך.

הכינו את מערך התמיכה שלכם

אם אתה מעשן, או צורך אלכוהול ומשקאות ממותקים בכמויות גדולות, חשוב שתכין את עצמך מבחינה נפשית גם לצורך להפסיק את ההרגלים הללו. מדובר בחומרים בעלי פוטנציאל ממכר. חשוב להבין שהניקוטין שבעישון עשוי לפגוע בתהליך ההחלמה מהניתוח ועישון אף עלול לגרום לכיבים. כמו-כן, לאחר חלק מסוגי הניתוחים הבריאטרים תהייה ספיגה מהירה יותר של אלכוהול, וצריכה של משקאות ממותקים עשויה לפגוע בשלמות פאוץ' הקיבה שנוצר לאחר הניתוח.

נציין שקיימים מגוון חומרים נוספים בעלי השפעה מזיקה אפשרית לאחר הניתוח ובעלי פוטנציאל לגרום להתמכרות, ובהם: קפאין, תרופות, תוספי-תזונה מסויימים וסמים.

  1. https://asmbs.org/app/uploads/2014/05/PsychPreSurgicalAssessment.pdf ASMBS, “SUGGESTIONS FOR THE PRE-SURGICAL PSYCHOLOGICAL ASSESSMENT OF BARIATRIC SURGERY CANDIDATES”, )October, 2004(, section of “Motivation and Expectations” and “Cognitive and Emotional”.
  2. https://asmbs.org/app/uploads/2014/05/PsychPreSurgicalAssessment.pdf ASMBS, “SUGGESTIONS FOR THE PRE-SURGICAL PSYCHOLOGICAL ASSESSMENT OF BARIATRIC SURGERY CANDIDATES”, )October, 2004(, section of “Psychopathology”.
  3. Price HI, Gregory DM, Twells LK. Weight Loss Expectations of Laparoscopic Sleeve Gastrectomy Candidates Compared to Clinically Expected Weight Loss Outcomes 1-Year Post-surgery. Obes Surg. 2013; 23(12):1987–93. 21  Kaly P, Orellana S, Torrella T, Takagishi C, Saff-Koche L, Murr MM. Unrealistic weight loss expectations in candidates for bariatric surgery . Surg Obes Relat Dis. 2008 ;4(1):6-10.
  4. https://www.atid-eatright.org.il/prdFiles/%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%90%D7%98%D7%A8%D7%99%D7%94.pdf "מערך הטיפול התזונתי במנותחים בריאטריים" מסמך עמדה מטעם עמותת עתיד – עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל, ינואר 2016.
  5. https://www.atid-eatright.org.il/prdFiles/%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%90%D7%98%D7%A8%D7%99%D7%94.pdf "מערך הטיפול התזונתי במנותחים בריאטריים" מסמך עמדה מטעם עמותת עתיד – עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל, ינואר 2016.
  6. חוזר מנהל הרפואה של משרד הבריאות: קווים מנחים לביצוע ניתוחים בריאטריים במבוגרים 2013/3
  7. Alger-Mayer S, Polimeni JM, Malone M. Preoperative weight loss as a predictor of long-term success following Roux-en-Y gastric bypass. Obes Surg. 2008;1(7) 772- 75. https://prnt.sc/rx82a8 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18392899
  8. Huerta S, Dredar S, Hayden E, Siddiqui AA, Anthony T, Asolati M, Varela JE, Livingston EH. Preoperative weight loss decreases the operative time of gastric bypass at a Veterans Administration hospital. Obes Surg. 2008;18(5):508-12 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18365294 https://prnt.sc/rx82qi
  9. https://asmbs.org/app/uploads/2014/05/PsychPreSurgicalAssessment.pdf ASMBS, “SUGGESTIONS FOR THE PRE-SURGICAL PSYCHOLOGICAL ASSESSMENT OF BARIATRIC SURGERY CANDIDATES”, )October, 2004(, section of “Physical Activity and Inactivity”.
  10. Paffenbarger, Jr., R.S., Hyde, R.T., Wing, A.L., & Hsieh,C. (1986). Physical activity, all-cause mortality, and longevity of college alumni. New England Journal of Medicine, 314: 605-613.
  11. Fletcher, G.F., Blair, S.N., Blumenthal, J., et al. (1992). Benefits and recommendations for physical activity programs for all Americans: A statement for health professionals by the Committee on Exercise and Cardiac Rehabilitation of the Council on Clinical Cardiology, American Heart Association. Circulation, 86: 340-344.
  12. https://asmbs.org/app/uploads/2014/05/PsychPreSurgicalAssessment.pdf ASMBS, “SUGGESTIONS FOR THE PRE-SURGICAL PSYCHOLOGICAL ASSESSMENT OF BARIATRIC SURGERY CANDIDATES”, )October, 2004(, section of “Substance Use”.
  13. House, J.S., Landis, K.R., & Umberson, D. (1988). Social Relationships and Health Science, 241, 540-545.
  14. https://asmbs.org/app/uploads/2014/05/PsychPreSurgicalAssessment.pdf ASMBS, “SUGGESTIONS FOR THE PRE-SURGICAL PSYCHOLOGICAL ASSESSMENT OF BARIATRIC SURGERY CANDIDATES”, )October, 2004(, section of “Utilization of Social Support”.

כתיבת תגובה