צוות המומחים שמאשר שניתוח בריאטרי הוא אכן אפשרות הטיפול הטובה ביותר עבורך מכונה 'הוועדה הבריאטרית'. מהי הועדה הבריאטרית? מי חבר בצוות המומחים שיכריע האם תוכל לעבור ניתוח בריאטרי? איזה מדדים פיזיולוגים ייבחנו טרם הניתוח? ואילו נושאים ייבחנו במסגרת ההערכה התזונתית והפסיכולוגית בוועדה?

ההחלטה האישית שלך על פנייה לניתוח בריאטרי במסגרת הטיפול במחלת ההשמנה היא רק תחילת הדרך. בכתבה הבאה סקרנו חלק מההערכות שתבצע במסגרת ה'וועדה הבריאטרית' לפני הניתוח כדי לוודא שניתוח בריאטרי הוא אכן אפשרות הטיפול הטובה והבטוחה ביותר עבורך.

צוות המומחים שייבחן את התאמת לניתוח

האישור על התאמתך לניתוח ניתן על-ידי צוות מומחים שמכונה 'ועדה בריאטרית'. צוות המומחים ממונה במסגרת הקהילה או במסגרת מרכז בריאטרי בבית-חולים, שהוכר ככזה על-ידי משרד הבריאות.

לפי הנחיות משרד הבריאות, הועדה חייבת לכלול כירורג, רופא עם התמחות ברפואה פנימית או אנדוקרינולוגיה, דיאטן, עובד-סוציאלי או פסיכולוג, רופא מרדים ורופאים נוספים לפי שיקול דעתו של המנתח.

תנאי סף לפנייה לוועדה הוא עמידה במדד מסת הגוף המתאים לניתוח. לפי חוזר משרד הבריאות, ניתוח בריאטרי אפשרי עבור מי שהוא בעל BMI גבוה מ-40, BMI בטווח 40-35 יחד עם תחלואה הנלוות להשמנה, או BMI בטווח 35-30 במקרה שמדובר בניתוח בריאטרי חוזר או כאשר מדובר במי שסובל מסוכרת סוג 2 (סוכרת מבוגרים) שאינה מאוזנת תחת טיפול תרופתי מיטבי.

בחינת המוכנות הגופנית שלך לניתוח

המדדים הגופניים נועדו לבחון את השפעת ההשמנה על גופך, ולהעריך שהניתוח אכן בטוח עבורך. הבדיקות הנדרשות במסגרת זו הן:

  1. בדיקת אולטרסאונד לבטן העליונה, לבירור נוכחות אבנים בכיס המרה ולבחינת הכבד.
  2. צילום ושט, קיבה ותריסריון באמצעות גסטרוסקופיה (מצלמה המוכנסת מהפה). הצילום חשוב במיוחד אם אתה סובל מתסמיני צרבת, כאבי בטן או אנמיה.
  3. בדיקות דם לבחינת קיומה של בעיה הורמונלית הגורמת להשמנה, בחינת חסרים תזונתיים של ויטמינים, מינרלים או בברזל, בחינת רמות הסוכר, ובחינת תפקודים נוספים.
  4. בדיקת שתן לבחינת קיומה של בעיה הורמונלית שגורמת להשמנה.
  5. בדיקת אק"ג וצילום חזה לשלילת בעיה קרדיוווסקולרית.
  6. בדיקת תפקודי ריאות, אם אתה מעשן או סובל ממחלת ריאות.
  7. בדיקות פרטניות נוספות בהתאם למצב הרפואי שלך.

בנוסף, אם אתה סובל ממחלות רקע, תידרש להציג לוועדה הבריאטרית מכתבים מהרופאים המומחים המתאימים. למשל, הסובלים ממצבים רפואיים הקשורים למערכת הקרדיוווסקולרית יידרשו להציג מכתב מקרדיולוג.

הערכה תזונתית

הועדה תבקש ממך להציג ממך מכתב מדיאטן, שבו יהיה תיעוד של לפחות שלוש פגישות עימו. במהלך פגישות אלו תיבחן מוכנותך לניתוח ולשינויים התזונתיים שנלווים אליו וגם תעבור לקראתו הכנה.

במסגרת ההערכה התזונתית, יאופיינו דפוסי האכילה שלך, תיבחן רמת המוכנות שלך לשינוי הרגלי האכילה והתמדה בדיאטה, ותוצג סקירה של ניסיונות דיאטה קודמים שלך והסיבות לכישלונם. במהלך הפגישות גם תודרך בנוגע לדיאטה המקדימה לניתוח ולאחריו. הפגישות עם הדיאטן נועדו גם כדי לתאם ציפיות לקראת הצפוי בניתוח, ולשכנע אותך בחשיבות המעקב הדיאטני לאחריו. כמו-כן, בפגישות יבדקו חסרים תזונתיים לקראת הניתוח, וייבחן מתן תוספי תזונה ומולטי-ויטמינים.

הערכה פסיכולוגית

הועדה הבריאטרית דורשת מכל מועמד לבצע הערכה פסיכולוגית ופסיכו-סוציאלית על-ידי פסיכולוג או עובד-סוציאלי. במהלך ההערכה תיבחן מידת מוכנותך לניתוח ולשינוי העמוק באורחות החיים שתתבקש לעבור אחריו, בדגש על דיאטה ופעילות גופנית, וכן נכונותך להיות במעקב לאחר הניתוח. בנוסף, תיבחן קיומה של הפרעת פסיכיאטרית הקשורה להפרעות אכילה.

אם אתה כבר מטופל על-ידי פסיכיאטר או מטופל בתרופות אנטי-פסיכוטיות, תתבקש למסור לוועדה מכתב מהפסיכיאטר המלווה שלך המאשר שאתה כשיר נפשית לעבור את הניתוח, ולהתמודד עם השינויים שכרוכים בו. אישור זה נדרש מכיוון שנמצא שיעור אובדות גבוה בקרב מי שביצעו ניתוח בריאטרי ביחס לאוכלוסייה הכללית, כאשר 70% מהמקרים קרו כשלוש שנים לאחר הניתוח. בחלק מהמקרים נמצא שהבסיס לכך היה הפרעות נפשיות שהיו קיימות עוד לפני הניתוח.

עם זאת, ישנן הפרעות אכילה שלא שוללות בהכרח את ביצוע הניתוח, ובהן: הפרעות אכילה בולמוסית (אכילת בינג'), תסמונת אכילה לילית והפרעות מצב רוח וחרדה. במקרים אלו ישנה חשיבות מיוחדת לחוות הדעת הפסיכיאטרית. קיימות הפרעות נפשיות שכאשר הן קיימות ופעילות לא יינתן אישור לביצוע ניתוח בריאטרי, ובהן: בולמיה, מחלה בי-פולרית, סכיזופרניה ופסיכוזה. כמו-כן, לא יינתן אישור לניתוח במקרים של התמכרויות, ובהן התמכרות לסמים ואלכוהול.

ועדה בריאטרית לקראת ניתוח בריאטרי חוזר

מי שפונה לניתוח חוזר בעקבות עלייה במשקל נדרש להערכה והכנה מעמיקות הרבה יותר לפני הניתוח, ביחס לניתוח ראשון. ההערכה וההכנה נעשית, כמו בניתוח הראשון, במרכזים בריאטרים.

בשונה מהערכה לקראת ניתוח בריאטרי ראשון, הועדה הבריאטרית תאשר ניתוח חוזר רק לאחר שהוכח לה שהיתה לך היענות גבוהה להמלצות לשינוי הרגלי האכילה והדיאטה לאחר הניתוח הראשון, וכי השתתפת בתהליך הכנה תזונתי שארך לפחות שישה חודשים לקראת הניתוח החוזר. כמו-כן דיאטן ועובד-סוציאלי או פסיכולוג יבררו את הסיבות לכישלון הניתוח הראשון וישללו הפרעות אכילה או סיבות אחרות שעלולות להכשיל את הניתוח החוזר.

מובן שתנאים אלו אינם תקפים במקרה של ניתוח חוזר בעקבות סיבוכים ניתוחיים מהניתוח הראשון.

הועדה הבריאטרית נועדה אומנם לבחון את מועמדותכם לניתוח, אך התהליך בוועדה גם מהווה שלב נוסף של הכנה ותאום ציפיות לקראת הניתוח והחיים החדשים שמצפים לכם אחריו. בכל התלבטות או שאלה לפני הניתוח, מומלץ לפנות לצוות שילווה אתכם על מנת לקבל מענה מותאם למצבכם.

  1. חוזר מינהל הרפואה: קווים מנחים לביצוע ניתוחים בריאטרים במבוגרים. 33/2013. אוקטובר 2013
  2. נייר עמדה: ניתוחים לטיפול בהשמנת יתר חולנית (כירורגיה בריאטרית). אוגוסט 2017, ההסתדרות הרפואית בישראל, המכון לאיכות ברפואה. אוגוסט 2017

כתיבת תגובה