אם אתה שוקל ניתוח בריאטרי, חשוב שתדע שניתוחים אלו מתבצעים בישראל רק לאחר עמידה בקריטריונים שנקבעו על-ידי משרד הבריאות. הכתבה הבאה תסייע לך לגלות אם אתה עומד בקריטריונים.

לא רק משקל: ההחלטה על ביצוע ניתוח בריאטרי היא החלטה מורכבת התלויה במדד מסת הגוף שלך (BMI), במחלות הרקע שלך, ובפרמטרים שבוחנים האם מצבך הגופני מאפשר ביצוע בטוח של הניתוח והאם יש לך מוכנות נפשית לניתוח ולשינוי שיידרש אחריו.

נא להכיר: הועדה הבריאטרית

ניתוח בריאטרי מתבצע בישראל במסגרת מרכזים רב-תחומיים לטיפול בהשמנה, שהוכרו ככאלו על ידי משרד הבריאות. במרכזים קיים צוות רב-תחומי שיבחן את התאמך לניתוח, והוא מכונה גם 'ועדה בריאטרית'. מלבד כירורג שהתמחה בניתוחים בריאטרים, יהיו חברים בצוות גם: דיאטנית, מומחה בבריאות בנפש (פסיכיאטר, פסיכולוג או עובד סוציאלי), ורופא שהתמחה במחלות מטבוליות (רופא פנימאי או אנדוקרינולוג).

לצורך הפשטות חילקנו את תהליך בדיקת התאמך לניתוח ל-3 שלבים.

שלב ראשון: מדד מסת גוף ומחלות רקע

השלב הראשון לבדיקת התאמך לניתוח תלוי במדד מסת הגוף שלך:

  • מדד מסת גוף מעל 40: קריטריון זה מספיק לבדו להתאמה לניתוח, גם ללא ממחלות רקע.
  • מדד מסת גוף בין 35 ל-40: העונים לקריטריון זה מתאימים לניתוח, רק אם הם סובלים גם מתחלואה הקשורה להשמנה, וזה כולל: סוכרת סוג 2 (סוכרת מבוגרים), יתר לחץ-דם, מחלת לב איסכמית, שומנים בדם, תסמונת דום נשימה בשינה (סליפ אפניה), הפרעות בפוריות שהן משניות להשמנה, בעיות אורתופדיות שנובעות מהשמנה, כבד שומני, היווצרות קריש דם (אירוע טרומבואמבולי), או יתר לחץ תוך גולגלתי ממקור לא ידוע (Pseudotumor Cerebri).
  • מדד מסת גוף בין 30 ל-35: מי שנמצא בקריטריון זה מתאים לניתוח בריאטרי רק אם זהו ניתוח בריאטרי חוזר לאחר שניתוח קודם לא הביא לתוצאה הרצויה, או במצב שבו טיפול תרופתי לאיזון סוכרת לא הצליח להביא לאיזון רמת הסוכר בדם ושליטה ברמת הסוכרת.

חשוב לדעת, שההנחיות מעלה נכונות עבור מי שנמצא בטווח הגיל 18-65. עבור מי שנמצא בטווח הגיל 65-75 תידרש בנוסף התייעצות עם ועדה רב-תחומית שתבחן את השיקולים הרפואיים הספציפיים שלו. מי שחצה את גיל 75, יצטרך להציג גם חוות-דעת של מומחה בגריאטריה.

עבור צעירים מתחת לגיל 18, הניתוח יישקל רק במקרים חריגים, ולמי שחצה את גיל 13. במקרים אלה, מדד מסת הגוף הרלוונטי הוא 50 עם סיבוכי השמנה קלים, או 40 עם סיבוכי השמנה חמורים. כמובן שתידרש גם הערכה של הניסיונות הקודמים לרדת במשקל ושל המצב הנפשי.

שלב שני: הערכת מצבך הפיזי

במסגרת ההתייעצות עם הרופא המטפל לקראת ביצוע הניתוח, עליך לערוך סדרת בדיקות שנועדו לבחון את השפעת ההשמנה על גופך, ולוודא שהניתוח בטוח עבורך. הבדיקות הנדרשות הן:

  1. בדיקת אולטרסאונד לבטן העליונה, לבירור נוכחות אבנים בכיס המרה ובדיקת הכבד.
  2. צילום ושט, קיבה ותריסריון באמצעות גסטרוסקופיה (מצלמה המוכנסת מהפה). הצילום חשוב במיוחד אם אתה סובל מתסמיני צרבת, כאבי בטן או אנמיה.
  3. בדיקות דם לבחינת קיומה של בעיה הורמונלית הגורמת להשמנה, בחינת חסרים תזונתיים של ויטמינים, מינרלים או בברזל, בחינת רמות הסוכרת, ובחינת תפקודים נוספים.
  4. בדיקת שתן לבחינת קיומה של בעיה הורמונלית שגורמת להשמנה.
  5. בדיקת אק"ג וצילום חזה לשלילת בעיה בלב.
  6. בדיקת תפקודי ריאות, רק אם אתה מעשן או סובל ממחלת ריאות.
  7. בדיקות פרטניות נוספות בהתאם להיסטוריה הרפואית שלך.

שלב שלישי: הערכת תזונתית והערכת מצבך הנפשי

לקראת הניתוח אתה נדרש לעבור הערכה תזונתית על-ידי דיאטנית, שתאפיין את דפוסי האכילה שלך ותבחן האם את סובל או סבלת בעבר מהפרעות אכילה. הדיאטנית תמליץ על הניתוח רק אם היא תעריך שיש לך הבנה לגבי משמעות הניתוח ומוכנות לשנות את אורחות חייך לאחר הניתוח.

אם אתה מטופל על-ידי פסיכיאטר או מטופל בתרופות אנטי-פסיכוטיות, תתבקש להציג אישור מפסיכיאטר לכך שאתה כשיר נפשית לעבור את הניתוח, ולהתמודד עם השלכותיו. אישור זה נדרש כיוון שנמצא שבקרב מי שביצעו ניתוח בריאטרי יש מקרי אובדות בשיעור גבוה יותר ביחס לאוכלוסייה הכללית, כש-70% מהמקרים התרחשו כשלוש שנים לאחר הניתוח. בחלק מהמקרים נמצא שהבסיס לכך היה הפרעות נפשיות שהיו קיימות עוד לפני הניתוח.

באופן ספציפי, ישנן הפרעות אכילה שלא שוללות בהכרח את ביצוע הניתוח, ובהן: הפרעות אכילה בולמוסית (אכילת בינג'), תסמונת אכילה לילית והפרעות מצב רוח וחרדה. במקרים אלו ישנה חשיבות מיוחדת לחוות הדעת הפסיכיאטרית. קיימות הפרעות נפשיות שכאשר הן קיימות ופעילות לא יינתן אישור לביצוע ניתוח בריאטרי, ובהן: בולמיה, מחלה בי-פולרית, סכיזופרניה ופסיכוזה. כמו-כן, לא יינתן אישור לניתוח במקרים של התמכרויות, ובהן התמכרות לסמים ואלכוהול.

חשוב לזכור שחלוקת בחינת ההתאמה לניתוח לשלבים היא מלאכותית, כיוון שכל הפרמטרים נבחנים במקביל. בכל מקרה של התלבטות, אנחנו מציעים לפנות להתייעצות עם רופא מומחה. הרופא יבדוק את התאמתך לניתוח, וגם ימליץ על סוג הניתוח המתאים למצבך.

כתיבת תגובה