למרות שניתוח בריאטרי נחשב כאפשרות טיפול יעילה מאוד להשמנה ולמחלות אחרות, הוא לא חף מסיבוכים. מהם הסיכונים קצרי הטווח וארוכי הטווח בניתוח בריאטרי? מהן תופעות הלוואי שחשוב להכיר? ומה עושים כאשר הירידה במשקל אינה מספקת?

הסיכונים מניתוח בריאטרי נחלקים לשניים, סיכונים שעלולים להתרחש בסמוך לניתוח, וסיכונים מאוחרים. ככלל, סיבוך מסוג כלשהו מתגלה בשיעור של 10%-17% מהניתוחים, ושיעור התמותה בהם נמוך בהשוואה לניתוחים אחרים, 0.08%-0.35% בלבד. הסיכון גם משתנה לפי סוג הניתוח הבריאטרי, ותלוי במיומנות המנתח.

סיבוכים המתרחשים מיד לאחר הניתוח

סיבוכים קצרי טווח הם אלה שיכולים להופיע כשבועיים מביצוע הניתוח. הסיכון המרכזי בניתוחים אלה הוא דימום, שדווח ב-4% מניתוחי מעקף הקיבה וב-3.5% מניתוחי השרוול. סיבוך נוסף שחשוב להכיר הוא דליפת חומר מהקיבה או המעי, והוא דווח בשיעור של 0.4%-5.2% מניתוחי מעקף הקיבה, ובשיעור של 1%-7% מניתוחי השרוול.
סיבוכים נוספים שיכולים להתרחש בסמוך לניתוח בסבירות נמוכה: היסחפות של קרישי-דם ותסחיף ריאתי, חסימת מעי שמתרחשת בעיקר בשל בקע (כליאת חלק מהמעי בחלל הסמוך לעור), זיהומים וכשלים נשימתיים.

סיבוכים ארוכי טווח

בעיות באזור ההשקה בין הקיבה למעי הדק: סיבוכים באזור זה רלוונטיים בעיקר לניתוח מסוג מעקף קיבה (RYGB). בניתוח זה המנתח מחלק את הקיבה לשני חלקים, ומחבר את החלק העליון שלה לחלק המשכי של המעי הדק על מנת ליצור קיבה קצרה יותר, ולהוריד את ספיגת המזון במעי.

נמצא שבשיעור של 2.9%-23% מהמנותחים תיווצר באזור החיבור היצרות, שעלולה לגרום למנותחים להתלונן על הקאות, קושי בבליעה או כאבי בטן. הטיפול הוא בהרחבה החלל המוצר באופן אנדוסקופי (ביצוע הפרוצדורה באמצעות כניסה מהלוע), ובמקרי קיצון תידרש התערבות ניתוחית חוזרת. בניתוחים בריארטים מסוג שרוול, בהם מוסר כ-80% מנפח הקיבה עד שנוצרת קיבה בצורת שרוול, הסיכוי להיצרות נמוך יותר.

כמו-כן, נמצא שבשיעור של 1%-16% מניתוחי מעקף הקיבה ייווצר כיב בנקודת החיבור בין הקיבה למעי, והמנותחים עלולים להרגיש בשל כך כאב בחלק העליון של הבטן, בחילות, הקאות ואף דימום. כדי לאבחן את הכיב, נדרשת הסתכלות על האזור באנדוסקופיה (מצלמה המוחדרת מהלוע). ישנם שני גורמי סיכון לכיב שחשוב להכיר: עישון ונוכחות החיידק הליקובקטר פילורי (Helicobacter pylori). טיפול בחיידק טרם הניתוח מפיחתה את הסיכון לכיב וכך גם הפסקת עישון.

רפלוקס בין הקיבה לושט: רפלוקס הוא מצב שבו מתרחשת עלייה של חומר חומצי מהקיבה לכיוון הוושט, לרוב תוך תחושת כאב וצריבה. התופעה נפוצה יותר בניתוחים מסוג שרוול, בהם מוצרת הקיבה. הטיפול כולל בעיקר שינויים בהרגלי האכילה, ובמקרים קיצוניים יש צורך בהתערבות ניתוחים נוספת להפיכת ניתוח השרוול לניתוח מסוג מעקף קיבה. החשש המרכזי הוא שצריבת הוושט בחומר החומצי מהקיבה תביא לשינויים בתאים המרכיבים אותה, באופן שיגביר את השכיחות של סרטן באזור.

חסרים תזונתיים וירידה במסת העצם: ירידה בצריכת המזון, בספיגת המזון בחלק מסוגי הניתוחים, הקאות שיכולות להיות תופעת לוואי, והתפתחות דפוסי אכילה לא תקינים לאחר הניתוח יכולים לגרום לחוסרים תזונתיים ואף לירידה במסת העצם. כפי שמוסבר למנותחים בהדרכה לקראת הניתוח, הם יצטרכו ליטול תוספי תזונה במשך תקופה ממושכת, ויתכן למשך כל חייהם, כדי לפצות על חסרים אלו.

תופעות לוואי שמטופלות בעיקר בתזונה

המשימה המשמעותית ביותר שלך לאחר הניתוח היא להתאים את אורחות חייך, ובמיוחד את הרגלי האכילה שלך ולהתמיד בהן. הרגלי אכילה לא תקינים עלולים להגביר את הסיכון לסיבוך, והטיפול הוא שינוי של אותם הרגלים.

הקאות: הקאות מרובות שממשיכות חודשים לאחר הניתוח אינן תקינות. לרוב הפתרון הוא התאמת התזונה, אך הקאות יכולות להעיד על סיבוכים אחרים לכן נדרשת בדיקה מעמיקה.

גזים ושלשולים: הדאגה המיידית היא למניעת התייבשות, ולכן חשוב להקפיד על שתייה. ההנחיות התזונתיות במקרה זה הן עבודה לפי תפריט אישי תוך צמצום כמות השומן והלקטוז בתפריט, ולעיתים אף הוספת פרוביוטיקה. קיים גם טיפול תרופתי, ובמקרים חריגים מאוד תיתכן התערבות ניתוחית.

תסמונת ההצפה: מדובר במצב בו הגוף מגיב למזונות המכילים ריכוז גבוה של סוכרים. מי שסובל מתסמונת הצפה עלול לחוש קצב-לב מהיר ושלשול כשעה לאחר מאכל פחמימות, וכשלוש שעות לאחר הארוחה אפשרית הזעה, רעד, ירידה בריכוז, רעב, ועילפון. המצב נפוץ בקרב 40%-76% ממי שנותח במעקף קיבה ובקרב 30% ממי שבחר בניתוח שרוול. ההמלצה לסובלים מתסמונת הצפה היא להיצמד לתפריט שהומלץ להם, להימנע מצריכת סוכרים פשוטים, לשלב בארוחה חלבונים ופחמימות מורכבות ולהפריד בין שתייה לאכילת מזון מוצק.

תופעות לוואי נוספות שעלולות להתרחש הן שינויים בפוריות, שינויים במצב הנפשי ואבנים בכיס המרה.

כאשר הניתוח לא מביא לירידה הרצויה במשקל

אם עלית במשקל לאחר הניתוח, או שהירידה בעודף המשקל היתה בשיעור של פחות מ-50% מהמשקל העודף שלך בשנה הראשונה לאחר הניתוח, אז הניתוח שעברת לא הביא לתוצאה הרצויה. הסיבה לכך יכולה להיות אי-שינוי של אורח החיים, התפתחות של דיכאון או הפרעת אכילה, הרחבה חוזרת של הקיבה המוקטנת שנוצרה בניתוח, שימוש בתרופות שגורמות להשמנה או סיבות אחרות.

במקרים כאלו יש להתייעץ עם הרופא וניתן לשקול ניתוח בריאטרי חוזר, שיהיה דומה לניתוח הקודם, או שונה ממנו. למשל, תיתכן הוספת טבעת מתכווננת לקיבה לאחר ניתוח שרוול שלא הביא לתוצאות הרצויות.

הסיכונים שהצגנו הם הסיכונים העיקריים, אך קיימים סיכונים נוספים. מומלץ להתייעץ עם רופא מומחה על מנת להבין מהם הסיכונים הרלוונטיים לך בהתאם למצבך הבריאותי.

  1. נייר עמדה: ניתוחים לטיפול בהשמנת יתר חולנית (כירורגיה בריאטרית). אוגוסט 2017, ההסתדרות הרפואית בישראל, המכון לאיכות ברפואה. אוגוסט 2017

כתיבת תגובה