האם אתה עומד בתנאים לביצוע ניתוח בריאטרי? מה השיקולים בבחירת סוג הניתוח המתאים לך? מהן הבדיקות שיש לבצע לפני הניתוח? איזה דיאטה מומלצת לפני הניתוח? מהו השינוי התרופתי הנדרש כשבועיים לפני הניתוח? ומה צפוי לך בבוקר הניתוח, ובשעות שלפניו?

השלב הראשון בהיערכות לניתוח הוא קבלת החלטה על בחירה באופציה הניתוחית. ההיערכות לקראת הניתוח כוללת את בחינת התאמתך לניתוח בהיבטים פיזיולוגים, תזונתיים והנפשיים. לאחר קבלת תאריך ביצוע הניתוח, תידרש לערוך שינויים תזונתיים לפחות שלושה שבועות לפני הניתוח, וכן להתאים את סוג התרופות שאתה נוטל והמינונים שלהן.

בדיקת התאמתך לניתוח

ההחלטה על התאמתך לניתוח מתקבלת על ידי צוות רב-תחומי שמכונה 'ועדה בריאטרית', וכולל כירורג שהתמחה בניתוחים בריאטרים, דיאטנית, מומחה בבריאות בנפש, ורופא שהתמחה במחלות מטבוליות (רופא פנימאי או אנדוקרינולוג).

ניתוח בריאטרי מיועד לבעלי מדד מסת גוף (BMI) גבוה מ-40, לבעלי מדד מסת גוף בין 35 ל-40 אם הם סובלים ממחלות הקשורות להשמנה, או לבעלי מדד מסת גוף בין 30 ל-35 כאשר טיפול תרופתי לאיזון סוכרת לא הצליח להביא לאיזון רמת הסוכר בדם או כאשר ניתוח בריאטרי קודם לא הביא לתוצאה הרצויה.

בנוסף, לקראת הניתוח תידרש לעבור הערכה תזונתית על-ידי דיאטנית, שתאפיין את דפוסי האכילה שלך ותבחן האם את סובל או סבלת בעבר מהפרעות אכילה. הדיאטנית תמליץ על הניתוח רק אם היא תעריך שיש לך הבנה לגבי משמעות הניתוח ומוכנות לשנות את אורחות חייך לאחר הניתוח.

אם אתה מטופל על-ידי פסיכיאטר או מטופל בתרופות אנטי-פסיכוטיות, תתבקש להציג אישור מפסיכיאטר לכך שאתה כשיר נפשית לעבור את הניתוח, ולהתמודד עם השלכותיו.

בחירת סוג ניתוח

ניתוחים בריאטרים ניתנים לסיווג באחת משני קבוצות: ניתוחים רסטריקטיבים (restrictive procedures) וניתוחים הגורמים לתת ספיגה (malabsorptive procedures). לאחר ניתוחים רסטרקטיבים נפח הקיבה קטן יותר ומקטין את כומת המזון הצרכת. ניתוחים הגורמים לתת-ספיגה מקטינים את שטח ספיגת המזון במעי.

התאמה של סוג הניתוח המתאים לך תלויה בגילך, במחלות אחרות מהן אתה סובל, בטיפול התרופתי שאתה נוטל, בהיסטוריה של ניתוחים קודמים ובמצבך הכללי.

הכנה פיזיולוגית לניתוח

לקראת הניתוח, תבוצע הערכה כללית של מצבך הגופני, במטרה לאתר מצבים רפואיים שיכולים להשפיע על הניתוח, וביניהם יתר לחץ-דם, סוכרת, תסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, מחלות ריאות ומצבים נוספים. הערכה זו חשובה מפני שרבים מהסובלים מהשמנה אינם מודעים לכל המצבים הרפואיים שלהם. למשל, נמצא שכרבע מהסובלים מהשמנה, סבלו במקביל מדום נשימה חסימתי בשינה, מבלי שהיו מאובחנים לכך.

לכן, לפני ביצוע הניתוח יש להשלים את סדרת הבדיקות הבאות:

  1. בדיקת אולטרסאונד לבטן העליונה, לבירור נוכחות אבנים בכיס המרה ובדיקת הכבד.
  2. הדמיית ושט, קיבה ותריסריון באמצעות גסטרוסקופיה (מצלמה המוכנסת מהפה). ההדמייה חשובה במיוחד אם אתה סובל מתסמיני צרבת, כאבי בטן או אנמיה.
  3. בדיקות דם לבחינת קיומה של בעיה הורמונלית הגורמת להשמנה, בחינת חסרים תזונתיים של ויטמינים, מינרלים או בברזל, בחינת רמות הסוכרת, ובחינת תפקודים נוספים.
  4. בדיקת שתן לבחינת קיומה של בעיה הורמונלית שגורמת להשמנה.
  5. בדיקת אק"ג וצילום חזה לשלילת בעיה במערכת הקרדיוווסקולרית.
  6. בדיקת תפקודי ריאות, כאשר המועמד לניתוח מעשן או סובל ממחלת ריאות.
  7. בדיקות פרטניות נוספות בהתאם להיסטוריה הרפואית שלך.

כמו-כן, לקראת הניתוח תיפגש עם רופא מרדים, שיעריך את הסיכונים שבהרדמה למהלך הניתוח. השמנה עשויה להביא לשינויים בדפוסי הנשימה ופעילות הלב, ולכן גם בפיזור החומר ההרדמה בגוף, ומכאן חשיבות הערכה זו.

היערכות תזונתית לניתוח: דיאטה דלה בפחמימות

לפי הנחיות חוזר המנהל לרפואה לניתוחים בריאטרים במבוגרים, מועמדים לניתוח בריאטרי צריכים להתחיל בדיאטה דלת פחמימות לפחות שלושה שבועות טרם הניתוח. עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל ממליצה על תפריט הכולל 1500-1600 קק"ל, ובמסגרתו 60-65 גרם פחמימות, 130-140 גרם חלבונים ו-70-80 גר' שומנים. בנוסף, ממליצה העמותה להתחיל בנטילת מולטי-ויטמין עם התחלת הדיאטה.

מחקר שבדק את הצלחת הניתוח לאחר ארבע שנים מצא שמי שביצע דיאטה טרם הניתוח וירד במשקל, היה בעל סיכוי גבוה יותר להצלחת הניתוח. נמצא גם שלירידה בשקל טרם הניתוח יש השפעה על קיצור משך הניתוח וירידה בכמות הסיבוכים בניתוח. חשוב לדעת, שמחקר הראה שההשפעה המשמעותית ביותר של ירידה במשקל לפני הניתוח היא במועמדים לניתוח בעלי מדד מסת גוף (BMI) גבוה מ-50.

הדיאטה הטרום ניתוחית היא שלב ראשון בבניית הרגלי אכילה חדשים למנותח לאחר הניתוח. הדיאטה מקנה הרגלים ראשונים של אכילה לפי תפריט, בחירת סוגי מזון וגודל מנות, ומעודדת את השינוי ההתנהגותי הנדרש ביום שאחרי הניתוח.

אם אתה סובל מסוכרת, חשוב להתייעץ עם הצוות המלווה לניתוח לגבי התאמת הטיפול התרופתי לדיאטה, וכן לנטר במהלך הדיאטה בתדירות גבוהה את רמות הסוכר בדם, על מנת להימנע מאירועי "נפילת סוכר" (היפוגליקמיה).

חוזר מנהל הרפואה של משרד הבריאות: קווים מנחים לביצוע ניתוחים בריאטריים במבוגרים 2013/3

שבועיים לפני הניתוח

במרבית המקרים, כשבועיים לפני הניתוח תידרש להקפיד על משטר תרופתי שיותאם לך באופן אישי על ידי הרופא המנתח יחד עם הרופא האישי שלך.

במרבית המקרים יורה לך הרופא האחראי להפסיק ליטול משככי כאבים מסוג לא-סטרואידים (NSAID) כמו אדוויל או ניורופן. כמו-כן, אם אתה נוטל מדללי-דם, כמו קומדין (Coumadin) או פלביקס (Plavix), יערכו לך בדיקות ספציפיות טרם הניתוח לאיתור מדדים הרלוונטיים לכך בדמך.

אם אתה סובל מסוכרת, יתר-לחץ דם או מחלות אחרות שבעקבותיהן אתה נוטל תרופות כלשהן – ככל הנראה תקבל מהרופא המלווה שלך הנחיות ספציפיות לגבי שינוי המינון של התרופות החל משבועיים לפני הניתוח וגם לאחריו.

יום לפני הניתוח

במרבית בתי החולים, יש להגיע לבית החולים יום לפני הניתוח על מנת לבצע קליטה מסודרת. במסגרת הקליטה תידרש להביא את כל רישומי הבדיקות וההדמיות שנעשו לקראת הניתוח, ולספק רשימה של כל התרופות שאתה נוטל.

בוקר הניתוח

בסמוך לניתוח יוחדר לך עירוי תוך-ורידי, שישמש למתן נוזלים ותרופות במהלך הניתוח. בנוסף, תתבקש לנעול מגפיים פנאומטיים על רגליך, שנועדו להבטיח זרימת דם סדירה ברגליך ולמנוע היווצרות קרישי-דם.

לפני הכניסה לחדר הניתוח תתבקש לחתום על הסכמה להרדמה ולניתוח ותוכל לדבר שוב עם הרופא המרדים והמנתח ולשאול שאלה. הם גם יהיו הראשונים שתראה כשתפתח את עינייך מיד לאחר הניתוח.

  1. https://www.health.gov.il/hozer/mr33_2013.pdf https://prnt.sc/rls3hd https://www.ima.org.il/userfiles/image/Ne95_ObesitySur.pdf https://prnt.sc/rls3yc
  2. https://www.health.gov.il/hozer/mr33_2013.pdf https://prnt.sc/rlq8bg
  3. https://www.ima.org.il/userfiles/image/Ne95_ObesitySur.pdf https://prnt.sc/rlragd
  4. https://www.health.gov.il/hozer/mr33_2013.pdf https://prnt.sc/rlrg2a
  5. https://www.ima.org.il/userfiles/image/Ne95_ObesitySur.pdf https://prnt.sc/rw4zoo
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23529351 https://prnt.sc/rw51zk
  7. [1] Nepomnayshy D, Hesham W, Erickson B, et al. Sleep apnea: is routine preoperative screening necessary? Obes Surg 2013; 23:287. https://prnt.sc/rw3z7
  8. https://www.ima.org.il/userfiles/image/Ne95_ObesitySur.pdf https://www.health.gov.il/hozer/mr33 https://prnt.sc/rlqy6
  9. UpToDate, “Bariatric operations for management of obesity: Indications and preoperative preparation”. https://prnt.sc/rw3aw
  10. חוזר מנהל הרפואה של משרד הבריאות: קווים מנחים לביצוע ניתוחים בריאטריים במבוגרים 2013/3
  11. https://www.atid-eatright.org.il/prdFiles/%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%90%D7%98%D7%A8%D7%99%D7%94.pdf
  12.  https://prnt.sc/rw1y
  13. Alger-Mayer S, Polimeni JM, Malone M. Preoperative weight loss as a predictor of long-term success following Roux-en-Y gastric bypass. Obes Surg. 2008;1(7) 772- 75. https://prnt.sc/rx82a8 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18392899
  14.  Huerta S, Dredar S, Hayden E, Siddiqui AA, Anthony T, Asolati M, Varela JE, Livingston EH. Preoperative weight loss decreases the operative time of gastric bypass at a Veterans Administration hospital. Obes Surg. 2008;18(5):508-12 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18365294 https://prnt.sc/rx82q
  15. Anderin C, Gustafsson UO, Heijbel N, Thorell A. Weight Loss Before Bariatric Surgery and Postoperative Complications: data from the scandinavian obesity registry (SOReg). Ann Surg.2015;261(5):909-13. https://prnt.sc/rx8322 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25211265
  16. Baldry EL, Leeder PC, Idris IR. Pre-operative dietary restriction for patients undergoing bariatric surgery in the UK: observational study of current practice and dietary Effect. Obes Surg. 2014;24(3):416-21. https://prnt.sc/rx83df https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24214282
  17. Chuah LL, le Roux CW. Management of patients with type 2 diabetes before and after bariatric surgery: evolution and microvascular complications. Nutr Hosp. 2013;28(2):17-22. https://prnt.sc/rx83ty https://www.researchgate.net/publication/275659453_Management_of_patients_with_type_2_diabetes_before_and_after_bariatric_surgery_evolution_and_microvascular_complications_Introduction_the_obesity_epidemic
  18. https://my.clevelandclinic.org/-/scassets/files/org/florida/digestive-diseases/bariatric_nutrition_manual.ashx?la=en https://prnt.sc/rw5zum
  19. https://my.clevelandclinic.org/-/scassets/files/org/florida/digestive-diseases/bariatric_nutrition_manual.ashx?la=en https://prnt.sc/rw5u7
  20. https://my.clevelandclinic.org/-/scassets/files/org/florida/digestive-diseases/bariatric_nutrition_manual.ashx?la=en https://prnt.sc/rw5u7o

כתיבת תגובה