נחשב לניתוח הבריאטרי הנחקר ביותר ובנוסף לירידה במשקל ושמירה עליו לאורך שנים ארוכות, מיוחסת לו גם היכולת לאזן סוכרת ומחלות אחרות. למי מתאים ניתוח מעקף קיבה? מה בדיוק נעשה בניתוח? ומהן השפעות הניתוח, סיכויי ההצלחה, והסיכונים? מה שצריך לדעת לפני שנכנסים לחדר הניתוח.

ניתוח בריאטרי מסוג מעקף קיבה נחשב ל"סטנדרט הזהב" של הניתוחים הבריאטרים. לניתוח השפעה על המטבוליזם של הגוף בטווח הקצר עם שמירה על הירידה במשקל גם 10 שנים לאחר ביצוע הניתוח.

ניתוח מעקף קיבה

למה בכלל לפנות לניתוח בריאטרי?

הפנייה לניתוח בריאטרי נעשית כדי לטפל בהשמנה חולנית ובמחלות הנלוות להשמנה. טיפול שמרני בהשמנה, הכולל דיאטה ופעילות גופנית מביא לרוב לירידה של 5%-10% במשקל הגוף, וכאשר נדרשת ירידה משמעותית יותר במשקל, יש לשקול ביצוע ניתוח בריאטרי- שיכול לסייע לא רק בירידה במשקל, אלא בטיפול ישיר במחלות הנלוות להשמנה ובהן סוכרת.

ניתוחים בריאטרים מטפלים גם במחלות הנלוות להשמנה, ובפרט במצבים של סוכרת, מחלות נשימתיות, כבד שומני שאינו מאלכוהול (NAFLD), תסמונת דום נשימה חסימתי בשינה (סליפ אפניה- OSA), ואי-תפקוד כלייתי.

למי מתאים ניתוח בריאטרי מסוג מעקף קיבה?

ככלל, ניתוח בריאטרי מומלץ רק למי שמדד מסת הגוף שלו (BMI) גבוה מ-40, או שאותו מדד גבוה מ-35, ובנוסף ישנן מחלות רקע כמו מחלות קרדיוווסקולריות, לחץ-דם גבוה, סוכרת או מחלות אחרות. במסגרת בחינת מועמדותך לניתוח, תיבחן גם נכונותך לערוך שינויים משמעותיים באורח חייך, בהם שינוי הרגלי אכילה, וביצוע פעילות גופנית.

חשוב לדעת שניתוח בריאטרי מסוג מעקף קיבה אינו מתאים בדרך כלל לעודף משקל קיצוני, והקריטריון עבור כל אדם נקבע ביחס למצבו הרפואי הייחודי ובהתייעצות מול רופאו.

באופן ספציפי, עבור הסובלים רפלוקס קיבתי (GERD, Gastroesophageal reflux disease), הניתוח הבריאטרי שמהווה את ניתוח הבחירה המומלץ ע"י ההסתדרות הרפואית בישראל הוא מעקף קיבה.

מעקף קיבה - הפרוצדורה הניתוחית שלב אחרי שלב

הפרוצדורה הניתוחית נחלקת לשני חלקים. באופן רגיל, אוכל שמגיע לקיבה, עובר לתריסיריון ומשם למעי הדק, למעי הגס והחוצה מהגוף. בשלב הראשון של הניתוח, המנתח מחלק את הקיבה לשניים ומשאיר רק חלק עליון וקטן (20-30 סמ"ק). הקיבה העליונה המוקטנת תחובר ישירות לחלק המשכי של מעי הדק. כלומר, המזון שיגע לקיבה המוקטנת "ידלג" על התריסריון ועל חלק מהמעי הדק.

בשלב השני, החלק התחתון של הקיבה והתריסריון (שנותקו מהחלק העליון של הקיבה) יחוברו לחלק המשכי של המעי הדק. המטרה של שימור החלק התחתון של הקיבה והתריסריון היא המשך הפרשת מיצי עיכול על-ידם לתוך המעי הדק, כדי שיהיה ניתן יהיה להמשיך לפרק מזון.

השפעת הניתוח על המטבוליזם בגוף

שנים ארוכות של מחקר מצאו שהניתוח משפיע במספר מנגנונים על הגוף שלנו:

  1. הורדת צריכת הקלוריות: בזכות נפח הקיבה הקטן, לאחר הניתוח  סביר שתחוש תחושת שובע ומלאות בשלב מוקדם הרבה יותר, וכמות המזון שתאכל תקטן.
  2. הורדת כמות הקלוריות שתיספג: בזכות עקיפת התריסריון וחלק מהמעי הדק, יהיה למזון פחות "שטח" להיספג, וכמות הקלוריות שתיספג מהמזון שתאכל תקטן.
  3. דיכוי תחושת רעב והגברת תחושת שובע: חלוקת הקיבה מביאה לשינוי הורמונלי, שמגביר תחושת שובע ומדכא תחושת רעב. חשוב לדעת שאלו אותם מנגנונים הורמונליים אשר מעודדים השמנה בקרב החולים בסוכרת מסוג 2 (סוכרת מבוגרים), וכך למעשה מסייע הניתוח גם לאיזון המצב הסכרתי.

היתרונות של ניתוח RYGB - ירידה במשקל יציבה לאורך שנים

היתרון המרכזי של ניתוח מסוג מעקף קיבה הוא ירידה משמעותית במשקל, ושמירה על הירידה במשקל גם בטווח הארוך. הירידה הצפויה במשקל במהלך השנתיים הראשונות לאחר הניתוח היא בשיעור של 70%-80% מעודף המשקל. נתונים שנאספו בישראל מראים שחמש שנים לאחר הניתוח הירידה הצפויה במשקל היא בשיעור של 60% מעודף המשקל, ולאחר 10 שנים נרשם שיעור דומה של 57%.

יתרון נוסף של ניתוח מסוג מעקף קיבה הוא ירידה בתחלואה הנלוות להשמנה. הדבר נכון במיוחד עבור חולים בסוכרת מסוג 2 (כאמור, השינוי ההורמונלי שמושג בניתוח מביא לרגרסיה במנגנון האחראי לסכרת), וגם עבור החולים במחלות קרדיוווסקולריות, יתר לחץ-דם, ומחלות נוספות.

מה הם הסיכונים בניתוח מעקף קיבה?

ביחס לניתוחים בריאטרים מסוגים אחרים, בניתוח מסוג מעקף קיבה הפרוצדורה הניתוחית מורכבת ונרחבת יותר. זוהי גם הסיבה לכך שהסיכונים מביצוע הניתוח גבוהים יותר, וזמן האשפוז לאחר ניתוח מעקף קיבה ארוך יותר ביחס לניתוחים בריאטרים אחרים.

תופעת לוואי נפוצה של הניתוח היא ירידה בספיגת ויטמינים ומינרלים. הירידה בשטח הספיגה של מערכת העיכול מורידה גם את הספיגה של חומרים חשובים אלו, ויכול להיווצר מחסור בהם- כך שיהיה צורך בהשלמתם באמצעות תוספי תזונה.

בין הסיבוכים שעלולים להופיע בסמוך לביצוע הניתוח ניתן למנות: זיהום (2.9% מהניתוחים), דלף של ההשקה החדשה שנוצרת במעי (2.05% מהניתוחים), חסימת מעי (1.7% מהניתוחים), דימום בדרכי העיכול (1.93% מהניתוחים) וסיבוכים נדירים נוספים. יתכנו גם סיבוכים מאוחרים, בהם חסימת מעי והיצרות באזור החיבור של המעי.

מה עושים כאשר הניתוח לא מביא לתוצאות הרצויות?

בניתוחים מטאבוליים ירידה לא מספקת במשקל מוגדרת כירידה בשיעור של פחות מ-50% מעודף המשקל ההתחלתי בשנה הראשונה לאחר הניתוח. הכישלון יכול להיות תוצאה של אי-שינוי אורח החיים והתזונה, שימוש בתרופות התורמות להשמנה, ובאופן ספציפי לניתוח מעקף קיבה תיתכן הרחבה של החלק העליון של הקיבה, או הרחבה של החיבור של הקיבה למעי הדק. עם זאת, בשם אופיו הנרחב של הניתוח, סיכויי ההצלחה שלו גבוהים ביחס לניתוחים בריאטרים מסוגים אחרים ורוב המטופלים כאמור מורידים יותר מ-50% מעודף המשקל שלהם, ושומרים על משקלם החדש לאורך שנים ארוכות.

אם עברת ניתוח למעקף קיבה והירידה בעודף המשקל היתה מתחת למצופה, מומלץ להתייעץ את הרופא שלך, ובתנאים מסוימים ניתן לשקול ניתוח חוזר במסגרתו תתווסף טבעת  לקיבה, או יבוצע ניתוח נוסף של מעקף קיבה, בו תוקטן הקיבה עוד יותר.

  1. De Lorenzo A, Soldati L, Sarlo F, Calvani M, Di Lorenzo N, Di Renzo L. New obesity classification criteria as a tool for bariatric surgery indication. World journal of gastroenterology: WJG. 2016;22(2):681–703.
  2. De Luca M, Angrisani L, Himpens J, Busetto L, Scopinaro N, Weiner R, et al. Indications for Surgery for Obesity and Weight־Related Diseases: Position Statements from the Internation; Runkel N, Colombo־Benkmann M, Huttl TP, Tigges H, Mann O, Sauerland S. Bariatric surgery. Deutsches Arzteblatt international. 2011;108(20):341–6; de Lima KV, Costa MJ, Goncalves Mda C, Sousa BS. Micronutrient deficiencies in the pre־bariatric surgery. Arquivos brasileiros de cirurgia digestiva: ABCD = Brazilian archives of digestive surgery. 2013;26 Suppl 1:63–6.
  3. Li J, Lai D, Wu D. Laparoscopic Roux־en־Y Gastric Bypass Versus Laparoscopic Sleeve Gastrectomy to Treat Morbid Obesity־Related Comorbidities: a Systematic Review and Meta־analysis. Obesity surgery. 2016;26(2):429–42.
  4. https://asmbs.org/patients/bariatric-surgery-procedures
  5. https://asmbs.org/patients/bariatric-surgery-procedures

  6. Puzziferri N, Roshek TB, 3rd, Mayo HG, Gallagher R, Belle SH, Livingston EH. Long־term follow־up after bariatric surgery: a systematic review. Jama. 2014;312(9):934–42.

  7. https://asmbs.org/patients/bariatric-surgery-procedures

  8. https://asmbs.org/patients/bariatric-surgery-procedures

  9. Robinson AH, Adler S, Stevens HB, Darcy AM, Morton JM, Safer DL. What variables are associated with successful weight loss outcomes for bariatric surgery after 1 year? Surgery for obesity and related diseases: official journal of the American Society for Bariatric Surgery. 2014;10(4):697–704.

כתיבת תגובה