למי כדאי לבחור בניתוח בריאטרי מסוג מיני מעקף? מהי הפרוצדורה הניתוחית? כיצד היא שונה מניתוח מעקף הקיבה המקורי? מהי הירידה הצפויה במשקל? ומהם סיכויי ההצלחה והסיכונים? כל מה שחשוב לדעת.

ניתוח מעקף קיבה עם השקה בודדת (single anastomosis gastric bypass), מכונה גם מיני מעקף, והוא ניתוח חדש יחסית המבוסס על ניתוח מעקף הקיבה המקורי באופן כללי, נהוג לומר שהסיכונים בניתוח המיני מעקף נמוכים מהניתוח המקורי, וכל זאת תוך שמירה על יתרונותיו הרבים: ירידה משמעותית וארוכת טווח במשקל, והקלה במחלות הנלוות להשמנה.

(נתיוח מעקף קיבה בהשקה אחת (מיני מעק

למי מתאים ניתוח בריאטרי מסוג מיני מעקף?

ניתוח בריאטרי מתאים למי שסובל מהשמנה חולנית, ולא הצליח לרדת במשקל בטיפול שמרני של דיאטה ופעילות גופנית. הניתוח מומלץ רק למי שמדד מסת הגוף שלו (BMI) גבוה מ-40, או שאותו מדד גבוה מ-35, ובנוסף ישנן מחלות הקשורות להשמנה ובהן מחלות קרדיוווסקולריות (לב וכלי דם), לחץ-דם גבוה, סוכרת או מחלות אחרות.

מי שמעוניין בניתוח בריאטרי צריך להיות בעל נכונות גבוהה לערוך שינויים מרחיקי לכת באורחות חייו, ובמיוחד בדיאטה וברמת הפעילות הגופנית. בניתוח מיני מעקף צפויה גם תת-ספיגה של המזון, ולכן הבחירה בו מחייבת להיות במעקב קבוע אצל הרופא, ובמקרים רבים גם מעקב דיאטטי ונטילה של תוספי תזונה.

לניתוח מסוג זה יתרון עבור חולי סכרת מסוג 2 (סוכרת מבוגרים), מכיוון שהוא מפחית את המנגנון שגורם למחלה, כפי שנסביר בהמשך.

קבוצות שעבורן הניתוח מומלץ פחות:

      • מי שנוטל תרופות רבות: יש לבחון את בטיחות הניתוח לאור תת-הספיגה שתיווצר במערכת העיכול לאחריו, שיכולה להשפיע גם על ספיגת תרופות בנוסף על מזון.
      • מי שסובל או בסיכון לסבול מרפלוקס מרתי: קיימים מחקרים שמעלים חשד שהניתוח מגדיל את הסיכוי לסבול מרפלוקס מרתי (של נוזל מרה), ולכן יש לברר את הסוגיה מול הרופא טרם הניתוח.

מהי הפרוצדורה הניתוחית?

ניתוח המיני-מעקף מבוצע בשיטה לפרוסקופית (זעיר ניתוחית), כך שלא נעשה חתך מרכזי וארוך בעור, אלא מספר חתכים זעירים.

באופן רגיל, אוכל שמגיע לקיבה, עובר לתריסיריון ומשם למעי הדק, למעי הגס והחוצה מהגוף. בניתוח מיני מעקף, המנתח מחלק את הקיבה לשניים: שרוול קיבה בעל נפח קיבה קטן, ויתר הקיבה. שרוול הקיבה בעל הנפח הקטן יחובר לחלק מרוחק של המעי. התוצאה היא שהאוכל שייכנס לקיבה "ידלג" על יתר הקיבה, התריסריון ועל -1.5-3 מטרים מהמעי הדק, ויעבור ישירות לחלק ההמשכי של המעי הדק. כלומר, נוצרת "השקה" חדשה אחת במערכת העיכול, בין שרוול הקיבה להמשך המעי הדק.

יתר הקיבה, התריסריון והחלק הראשוני של המעי הדק נשארים מחוברים להמשך המעי הדק, אך מזון לא יעבור דרכם, ומטרתם היא להמשיך ולייצר מיצי עיכול ולהפריש אותם למעי הדק, כדי לאפשר עיכול של המזון.

מהי ההשפעה על המטבוליזם בגוף?

הניתוח גורם למספר שינויים במטבוליזם:

  1. הורדת הצריכה הקלורית: לאחר הניתוח, נפח הקיבה אליה מגיע המזון קטן, ולכן תורגש תחושת שובע ומלאות בשלב מוקדם הרבה יותר של הארוחה, וכמות המזון הנצרכת צפויה לרדת.
  2. פחות קלוריות נספגות בגוף: בזכות עקיפת התריסריון וחלק ממשמעותי מהמעי הדק, יהיה למזון פחות "שטח" להיספג, וכמות הקלוריות שתיספג מהמזון שיאכל תקטן.
  3. דיכוי תחושת רעב והגברת תחושת שובע: חלוקת הקיבה מביאה לשינוי הורמונלי, שמגביר תחושת שובע ומדכא תחושת רעב. חשוב לדעת שאלו אותם מנגנונים הורמונליים אשר מעודדים השמנה בקרב החולים בסוכרת מסוג 2, וכך למעשה מסייע הניתוח גם להפחתת המצב הסכרתי.

שמירה על ירידה משמעותית בעודף המשקל גם 3-5 שנים אחרי הניתוח

היתרון המרכזי של ניתוח מסוג מיני מעקף הוא ירידה משמעותית במשקל, ושמירה על הירידה במשקל גם בטווח הארוך.  מכיוון שמדובר בפרוצדורה ניתוחית חדשה יחסית, כמות הנתונים שנאספו לאחר ביצוע המחקרים במסגרת מחקרים מוגבלת לעומת ניתוח המעקף 'המקורי'. עם זאת, במחקר שבחן 922 מנותחים נמצא שהם ירדו באופן ממוצע 68.6% מהמשקל העודף בחלוף 3 שנים לאחר הניתוח, וירידה ממוצעת בשיעור של 72% מהמשקל העודף בחלוף 5 שנים. מחקר אחר שבחן 1,163 מנותחים מצא ירידה ממוצעת בעודף המשקל בשיעור של 73% כעבור 5 שנים.

יתרון נוסף של ניתוח מסוג מעקף קיבה הוא ירידה בתחלואה הנלוות להשמנה. הדבר נכון במיוחד עבור חולים בסוכרת מסוג 2 (השינוי ההורמונלי שמושג בניתוח מביא לרגרסיה במנגנון האחראי לסכרת), וגם עבור החולים במחלות קרדיוווסקולריות, יתר לחץ-דם, ומחלות נוספות.

מהם הסיכונים בניתוח מיני מעקף?

הסיכון המרכזי בניתוח הוא ירידה בספיגת ויטמינים ומינרלים. הירידה בשטח הספיגה של מערכת העיכול מורידה גם את הספיגה של חומרים חשובים אלו, ויכול להיווצר מחסור בהם. למשל, מחקרים מראים שנוצר מחסור בברזל ב-5.3% מהניתוחים, והדבר מחייב נטילת תוספי תזונה חיצוניים.

ככלל, הסיכונים הנובעים מניתוח המיני מעקף פחותים בהשוואה לניתוח מעקף הקיבה המקורי. עם זאת, בין הסיבוכים שעלולים להופיע בסמוך לביצוע הניתוח ניתן למנות: דימום תוך בטני (1.3% מהניתוחים), היצרות באזור ההשקה לחלק ההמשכי של המעי הדק (0.23% מהניתוחים) וסיבוכים נדירים נוספים. יתכנו גם סיבוכים מאוחרים, בהם בקע בצלקת הניתוחית, כיב במעי או באזור ההשקה, וסיבוכים אחרים.

מה ההבדל בין ניתוח המיני מעקף לניתוח מעקף הקיבה המקורי?

      • השקה חדשה בודדת: בניתוח המעקף המקורי קיימות שתי השקות חדשות בדרכי העיכול, בעוד שבניתוח המיני מעקף נוצרת השקה חדשה בודדת. המשמעות היא ניתוח קצר יותר, ופחות סיכונים ניתוחיים במהלך הניתוח ובסמוך אליו בדרך כלל.
      • "דילוג" על חלק ארוך יותר במעי הדק: בניתוח המיני מעקף האוכל שיגיע לשרוול הקיבה ידלג על חלק משמעותי יותר במעי הדק ביחס לניתוח מעקף הקיבה המקורי. המשמעות היא שלקלוריות שיגיעו לקיבה יהיה פחות "שטח ספיגה", ולרוב תהייה ירידה גדולה יותר בספיגת הקלוריות ביחס לניתוח מקף הקיבה המקורי.

למרות ההבדלים, האפקט המושג מבחינת שינוי הורמונלי שמשפיע על תחושת הרעב והשובע דומה בשני סוגי הניתוחים.

  1. https://www.ima.org.il/userfiles/image/Ne95_ObesitySur.pdf
  2. Chevallier JM, Arman GA, Guenzi M, Rau C, Bruzzi M, Beaupel N, et al. One thousand single anastomosis (omega loop) gastric bypasses to treat morbid obesity in a 7־year period: outcomes show few complications and good efficacy. Obesity surgery. 2015;25(6):951–8.
  3. https://www.ima.org.il/userfiles/image/Ne95_ObesitySur.pdf
  4. https://www.ima.org.il/userfiles/image/Ne95_ObesitySur.pdf

  5. Noun R, Skaff J, Riachi E, Daher R, Antoun NA, Nasr M. One thousand consecutive mini־gastric bypass: shortand long־term outcome. Obesity surgery. 2012;22(5):697–703.

  6. Mahawar KK, Jennings N, Brown J, Gupta A, Balupuri S, Small PK. "Mini" gastric bypass: systematic review of a controversial procedure. Obesity surgery. 2013;23(11):1890–8.

  7. https://www.ima.org.il/userfiles/image/Ne95_ObesitySur.pdf

  8. Musella M, Susa A, Greco F, De Luca M, Manno E, Di Stefano C, et al. The laparoscopic mini־gastric bypass: the Italian experience: outcomes from 974 consecutive cases in a multicenter review. Surgical endoscopy. 2014;28(1):156–63.

  9. https://www.ima.org.il/userfiles/image/Ne95_ObesitySur.pdf

  10. https://www.ima.org.il/userfiles/image/Ne95_ObesitySur.pdf; Lee WJ, Lin YH. Single־anastomosis gastric bypass (SAGB): appraisal of clinical evidence. Obesity surgery. 2014;24(10):1749–56.

כתיבת תגובה