למי מתאים ניתוח בריאטרי מסוג טבעת מתכווננת (Adjustable Gastric Band)? מה קורה בניתוח ואיך ניתן לשנות את גודל הטבעת לאחר הניתוח? האם הוא מתאים כניתוח בריאטרי שני? ומהן השפעות הניתוח, סיכויי ההצלחה, והסיכונים? מה שחשוב לדעת לפני שמחליטים.

הניתוח הבריאטרי מסוג טבעת מתכווננת ירד מיוקרתו ופינה את מקומו לניתוחים מתקדמים יותר מסוג מעקף קיבה או שרוול. עם זאת, ניתוח זה עדיין יכול להיות אופציה טובה עבור מי שהוא בעל נחישות לשנות את אורחות חייו, או כניתוח שני לאחר שניתוח בריאטרי קודם לא הביא לתוצאות הרצויות.

למה בכלל לפנות לניתוח בריאטרי?

הפנייה לניתוח בריאטרי נעשית כדי לטפל בהשמנה חולנית ובמחלות הנלוות להשמנה. טיפול שמרני בהשמנה, הכולל דיאטה ופעילות גופנית מביא לרוב לירידה של 5%-10% במשקל הגוף, וכאשר נדרשת ירידה משמעותית יותר במשקל, יש לשקול ביצוע ניתוח בריאטרי.

ניתוחים בריאטרים יעילים ככלל לטיפול גם במחלות הנלוות להשמנה, ובפרט במצבים של סוכרת, מחלות נשימתיות, כבד שומני שאינו מאלכוהול, תסמונת דום נשימה חסימתי בשינה (סליפ אפניה- OSA), ואי-תפקוד כלייתי.

הפרוצדורה הניתוחית ומה שבא אחריה

הניתוח נעשה בצורה לפרוסקופית (זעיר ניתוחית), באמצעות מספר חתכים קטנים (עד 10 מ"מ), וללא חתך משמעותי בבטנו של המנותח.

במסגרת הניתוח מונחת טבעת סיליקון מתכווננת סביב הקיבה בחלק העליון שלה. הטבעת יוצרת חלל קטן (15-30 סמ"ק) שמורכב מהחלק העליון של הקיבה – הפאוץ'. בתוך הטבעת קיים חלל ובו נוזל סליין, כך שמילוי הטבעת בנוזל מקטין את קוטר המעבר בין החלק העליון של הקיבה (הפאוץ') לבין החלק התחתון, ולהיפך בהורדת כמות הנוזל בטבעת.

הטבעת מחוברת בצינורית למתקן תת עורי שנקרא 'פורט'. התאמת גודל הטבעת באמצעות מילוי או ריקון הנוזל נעשה על ידי המנתח באמצעות מחט המוחדרת אל הפורט. המנתח נעזר באמצעי שיקוף על מנת לבחון את צורת הבליעה של המטופל, מיקום הטבעת, גודל הפאוץ', ומצב הושט – ובהתאם מתאים את הטבעת לגודל הרצוי. ההתאמה נעשית לפי צורך, בד"כ מידי 3 חודשים, תוך בחינת הירידה שהושגה במשקל.

השפעת הניתוח על המטבוליזם בגוף

הניתוח תורם לירידה במשקל באמצעות הורדת צריכת הקלוריות. לקיבה נפח אפקטיבי קטן יותר. כאשר תחל לאכול ארוחה לאחר הניתוח, תחוש שובע ומלאות בשלב מוקדם הרבה יותר ביחס למצב לפני הניתוח, וכמות המזון שתוכל לאכול תהייה קטנה יותר.

יצוין, שבניגוד לניתוחים בריאטרים אחרים כמו מעקף קיבה וניתוח שרוול, לניתוח הטבעת המתכווננת אין השפעה הורמונלית על תחושת הרעב והשובע, ואין השפעה על כמות הקלוריות שתיספג מכמות קבועה של מזון. עם זאת, סביר שכמות המזון הכוללת שתצרוך תיהיה נמוכה יותר לאחר הניתוח.

למי מיועד ניתוח מסוג טבעת מתכווננת?

ככלל, ניתוח בריאטרי מומלץ רק למי שמדד מסת הגוף שלו (BMI) גבוה מ-40, או שאותו מדד גבוה מ-35, ובנוסף ישנן מחלות רקע כמו מחלות קרדיוווסקולריות, לחץ-דם גבוה, סוכרת או מחלות אחרות.

השפעתו של ניתוח טבעת מתכווננת על המטבוליזם פחותה ביחס לסוגים אחרים של ניתוחים בריאטרים, זוהי הסיבה שהניתוח מיועד בראש ובראשונה למי שמרגיש רמת מוכנות ומסוגלות גבוהה לשנות את אורח חייו מבחינת הרגלי דיאטה וכושר גופני- שמשמשים צעדים משלימים חשובים לניתוח.

כמו-כן, טבעת מתכווננת יכולה לשמש גם כתוספת לניתוחים בריאטרים אחרים (כמו ניתוח שרוול או ניתוח מעקף קיבה), שלא הביאו לירידה מספקת במשקל. ירידה לא מספקת במשקל מוגדרת כירידה בשיעור של פחות מ-50% מעודף המשקל ההתחלתי במהלך השנה הראשונה לאחר הניתוח. הכישלון יכול להיות תוצאה של אי-שינוי אורח החיים והתזונה, שימוש בתרופות הגורמות להשמנה, או גורמים אחרים.

סיבה נוספת לבחור בטבעת מתכווננת היא רצון בניתוח פשוט על פני ניתוח מורכב. בניגוד למעקף קיבה, הניתוח מבוצע באופן לפרוסקופי ונחשב לפחות מסוכן.

מהם היתרונות הצפויים?

מחקרים שנעשו בעולם מלמדים ששיעור הירידה הממוצע בעודף המשקל לאחר הניתוח בשלוש השנים הראשונות הוא 35%-70%, והניתוח נחשב יעיל ובטיחותי לטווח הקצר והבינוני. בישראל נצפתה ירידה בשיעור ממוצע של 47.3% מעודף המשקל כשנה לאחר הניתוח, וירידה בשיעור ממוצע של 42.8% מעודף המשקל לאחר 12 שנים.

בנוסף, הניתוח צפוי להביא לירידה גם בתחלואה הקשורה להשמנה, כמו מחלות קרדיוווסקולריות, יתר לחץ-דם, שומנים בדם, כבד שומני ומחלות אחרות.

מהם החסרונות והסיכונים הצפויים?

החיסרון המרכזי של הניתוח הוא התלות החזקה במשמעת העצמית של מי שבחר בניתוח. זו הסיבה שלמרות שהניתוח נחשב בטוח ויעיל לטווח הקצר והבינוני, יש מחלוקת לגבי יעילותו לטווח הארוך. קיימים למשל מחקרים המראים שבטווח של 15 שנים לאחר הניתוח, היה צורך בהסרת הטבעת בקרב כמחצית מהמנותחים.

בין הסיבוכים שעלולים להופיע בסמוך לביצוע הניתוח ניתן למנות: החלקה של הטבעת (5% מהניתוחים), התרחבות כיס הקיבה והוושט (4-12% מהניתוחים), תסחיף (1% מהניתוחים) וסיבוכים נוספים.

ככלל, ניתוח זה נחשב כניתוח בעל שיעור סיבוכים גבוה, וכניתוח בעל יעילות פחותה לטיפול בהשמנה ובמחלות הנלוות להשמנה ביחס לניתוחים בריאטרים חדשים יותר (מעקף קיבה, ניתוח שרוול), ולכן עולה שאלה בנוגע לנחיצותו כטיפול ראשוני להשמנה.

  1. De Lorenzo A, Soldati L, Sarlo F, Calvani M, Di Lorenzo N, Di Renzo L. New obesity classification criteria as a tool for bariatric surgery indication. World journal of gastroenterology: WJG. 2016;22(2):681–703.
  2. De Luca M, Angrisani L, Himpens J, Busetto L, Scopinaro N, Weiner R, et al. Indications for Surgery for Obesity and Weight־Related Diseases: Position Statements from the International Federation for the Surgery of Obesity and Metabolic Disorders (IFSO). Obesity surgery. 2016;26(8):1659–96.
  3. https://asmbs.org/patients/bariatric-surgery-procedures
  4. Neff KJ, Olbers T, le Roux CW. Bariatric surgery: the challenges with candidate selection, individualizing treatment and clinical outcomes. BMC medicine. 2013;11:8.
  5. https://asmbs.org/patients/bariatric-surgery-procedures
  6. https://asmbs.org/patients/bariatric-surgery-procedures

  7. Robinson AH, Adler S, Stevens HB, Darcy AM, Morton JM, Safer DL. What variables are associated with successful weight loss outcomes for bariatric surgery after 1 year? Surgery for obesity and related diseases:official journal of the American Society for Bariatric Surgery. 2014;10(4):697–704.

  8. https://www.ima.org.il/userfiles/image/Ne95_ObesitySur.pdf

  9. Puzziferri N, Roshek TB, 3rd, Mayo HG, Gallagher R, Belle SH, Livingston EH. Long־term follow־up after bariatric surgery: a systematic review. Jama. 2014;312(9):934–42.

  10. Himpens J, Cadiere GB, Bazi M, Vouche M, Cadiere B, Dapri G. Long־term outcomes of laparoscopic adjustable gastric banding. Archives of surgery (Chicago, Ill: 1960). 2011;146(7):802–7.

  11. Toolabi K, Golzarand M, Farid R. Laparoscopic adjustable gastric banding: efficacy and consequences over a 13־year period. American journal of surgery. 2016;212(1):62–8.

  12. Himpens J, Cadiere GB, Bazi M, Vouche M, Cadiere B, Dapri G. Long־term outcomes of laparoscopic adjustable gastric banding. Archives of surgery (Chicago, Ill: 1960). 2011;146(7):802–7.

  13. Toolabi K, Golzarand M, Farid R. Laparoscopic adjustable gastric banding: efficacy and consequences over a 13־year period. American journal of surgery. 2016;212(1):62–8.

כתיבת תגובה