מחלות של הלב ושל כלי הדם (מחלות קרדיו-ווסקולריות) הן מחלות נפוצות במיוחד  שמשפיעות על איברים חיוניים רבים- בהם המוח והכליות. היום אנחנו יודעים שלהשמנה יש תפקיד מרכזי בהתפתחותן ומחקרים מציעים שניתוחים בריאטריים יכולים להפחית ב-50% את הנזק שהשמנה גורמת ללב ולכלי הדם שלך, כמו גם לאיברים אחרים.

הלב, המשאבה החשובה בעולם, מזרים את הדם אל הגוף דרך העורקים, מעניק לכל תא חמצן יקר וחומרי תזונה חשובים שנייה אחר שנייה.

פעילות תקינה של הלב תלויה במספר רב של גורמים מבניים ותפקודיים כאשר אחד מהם הוא המבנה החלק והתקין של העורקים הכליליים שהם העורקים שאחראים על אספקת הדם ללב עצמו. סתימה של העורקים הכליליים עלולה להביא ל'התקף לב' (אוטם בשריר הלב, MI) ולמצבים רפואיים דחופים אחרים כגון תעוקת חזה (אנגינה).

מחלות הפוגעות במערכת הלב וכלי הדם נקראות מחלות קרדיווסקולריות (Cardio Vascular- CV).  כמשפחה של מחלות, הן מהוות את סיבת המוות הנפוצה במרבית העולם, כמו גם את הסיבות המובילות בעולם לתחלואה.

למרבה השמחה, רוב מוחלט מהמחלות הקרדיווסקולריות הן ברות מניעה באמצעות אורח חיים בריא ומניעה של השמנת יתר וטיפול בה.

מהן מחלות קרדיווסקולריות ומה זו טרשת עורקים

המחלות הקרדיווסקולריות כוללות בתוכן כמה מהמחלות החשובות, הנפוצות והמסוכנות הידועות לנו – בראשן מחלת כלי דם כליליים והתקפי לב, יחד עם מחלות נוספות שנגרמות כתוצאה מפגיעה בכלי הדם כמו כשל לבבי, שבץ מוחי, יתר לחץ דם, הפרעות של מנגנון הקרישה ועוד מחלות לב רבות.

המנגנון המרכזי ברוב המחלות הוא התפתחות של טרשת עורקים (Atherosclerosis) – שמתחילה מפגיעה באנדותל (הציפוי הפנימי של העורקים) עליו מצטברים משקעים שומניים ויוצרים תהליך דלקתי, אשר בסופו של דבר מביא להתפתחות רובד (Plaque) טרשתי בחלקו הפנימי של העורק שהולך ומצר אותו.

הרובד הטרשתי יכול לגדול וכך לגרום לחסימה של עורק, שתביא בתורה לאובדן אספקת הדם ונמק של האיבר שבו מתרחשת החסימה. זה המנגנון הבסיסי של אירוע לב איסכמי (התקף לב) וחלק גדול מאירועי השבץ, כמו גם גורם חשוב בהתפתחות לחץ דם גבוה.

מה גורם לטרשת עורקים?

התהליך הטרשתי הוא ארוך שנים ולרוב מופיע ללא תסמינים עד להתפתחותו של אירוע בריאותי משמעותי. גורמי סיכון לטרשת עורקים מתחלקים לגורמי סיכון ברי מניעה ושאינם ברי מניעה- ולרוב הם פועלים במקביל.

גורמי הסיכון שאינם ברי מניעה לטרשת עורקים הם גיל מבוגר שמעלה את הסיכון לטרשת, היסטוריה משפחתית ותורשה. כך, ככל שבמשפחה של אדם מסוים היו יותר אירועים קרדיווסקולריים בגילאים צעירים כך הם ככל הנראה קשורים יותר לסיבות גנטיות ותורשתיות שאינן ניתנות לשינוי ולמניעה כיום.

מנגד נמצא כבר לפני שנים רבות שמצבים בריאותיים כמו השמנה, דיסליפידמיה (הפרעת כולסטרול ושומנים בדם), לחץ דם גבוה, סוכרת, חוסר פעילות גופנית ועישון הם גורמי סיכון חשובים וברי מניעה של מחלות קרדיו-ווסקולריות.

מחקרים רבים מצאו שהשמנה כשלעצמה מקושרת עם יתר לחץ דם, מחלת לב כלילית, אי-ספיקת לב, פקקת ורידים, תסחיף ריאתי ושינויים שונים באק"ג לרבות פרפור עליות ותמותה מכל סיבה.

על כן, איזון של גורמי סיכון אלה והשמנה בפרט יכול להפחית במידה משמעותית את הסיכון להתפתחות מחלות קרדיווסקולריות ואת הסיכון להתקדמות מחלות אלה אם כבר אובחנתם בהן.

ניתוח בריאטרי מסוגל למנוע התקפי לב בצורה יעילה

בסקירה של מחקרים רבים נמצא שניתוח בריאטרי הוא אחת ההתערבויות היעילות ביותר להפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם.

במחקר אמריקאי שפורסם בכתב העת הרפואי והיוקרתי New England Journal of Medicine נמצא שניתוח בריאטרי הוריד ביותר מחמישים אחוזים את הסיכון להתפתחות מחלה בעורקי הלב (מחלת לב כלילית) וביותר מתשעים אחוז את הסיכון להתפתחות סוכרת.

מחקר נוסף שנערך בשוודיה בשנת 2012 ופורסם גם הוא באחד מכתבי העת החשובים בעולם הרפואה, JAMA, מצא הפחתה משמעותית של יותר מחמישים אחוז בסיכון לתמותה ממחלות קרדיווסקולריות. כמו כן, נצפה מספר נמוך יותר של התקפי לב ושבץ ראשונים בקרב אנשים בעלי השמנת יתר שעברו ניתוח בריאטרי לעומת מי שלא עבר את הניתוח.

על אף שעוד לא ברור אם השינויים הנגרמים בעקבות הניתוח מסוגלים להפוך את המנגנונים העומדים בבסיס התפתחות טרשת עורקים ידוע שניתוח בריאטרי משפר את אותם גורמי סיכון חשובים (דיסליפידמיה, יתר לחץ דם וסוכרת) וכך מביא בעקיפין לפחות אירועים ותמותה קרדיווסקולרית ביחס לאנשים בעלי השמנת יתר שלא ביצעו את הניתוח.

חשוב להזכיר שכבר כ-30 שנים שעולם הרפואה מכיר במחלת לב איסכמית (מחלה שבה נפגעת אספקת הדם ללב) כהתוויה אפשרית לניתוח מטאבולי אם מדד מסת הגוף שלך (BMI) הוא 35 ומעלה. התוויות נוספות לניתוח בריאטרי בצירוף BMI בין 35 ל-40 כוללות סוכרת סוג 2, יתר לחץ דם, דיסליפידמיה ודום נשימה בשינה- כולן מחלות שמסכנות את בריאות הלב שלך בעקיפין.

לסיכום

מחלות קרדיווסקולריות הן מהמחלות הנפוצות באוכלוסייה ומהוות עדיין חלק מרכזי בתחלואה ובתמותה העולמית. עם זאת, כאשר לוקחים בחשבון תיקון של גורמי סיכון למחלות אלו, כמו השמנת יתר, הפסקת עישון ואיזון לחץ דם ניתן להשפיע בצורה דרסטית על התפתחותן ועל מהלכן באנשים שכבר חוו אירוע קרדיווסקולרי בעבר כמו התקף לב.

מומלץ לפנות לרופא המשפחה ולהתייעץ בנוגע למניעה של מחלות קרדיווסקולריות ובטיפול בגורמי הסיכון שלהן. הרופא יוכל לייעץ לכם בנוגע למגוון הפתרונות החשובים להורדת הסיכון שלכם: החל משיפור ואיזון התזונה, ביצוע פעילות גופנית , הפסקת עישון, שילוב טיפול תרופתי מכוון למחלות השונות והפניה לניתוח בריאטרי לצורך ירידה במשקל וטיפול בגורמי סיכון נוספים.

כתיבת תגובה